Pyroman af Jón Hallur Stefánsson

Oprettet: 13.09.2010 - 10:32

Bog: "Pyroman" af Jón Hallur Stefánsson

Krimi fra Island, hvor en lille by oplever en række påsatte brande - Først hos præsten, så hos kaptajnen, så ...

Áslaug Th. Rögnvaldsdóttir

Et lille islandsk samfund rystes, da en pyroman er løs, og snart vælter skeletterne ud af skabet. Kriminalkommissær Valdimar er igen på banen.

Da en brand raserer et hus i den lille fiskerby Seydisfjord, tilkaldes Kriminalkommissær Valdimar fra hovedstaden. Branden viser sig at være påsat, og snart følger flere brande.

Brandene ser alle ud til at være centreret omkring tre familier: præstens, kaptajnens og direktørens. Som opklaringsarbejdet skrider frem, bliver Valdimar opmærksom på de tre familiers indbyrdes forhold. Opklaringsarbejdet besværliggøres yderligere af, at han må lægge øre til meget landsbysladder blandt andet om den lokale politibetjent, der efterfølgende suspenderes. Der er mange skeletter i skabene og under overfladen lurer had, jalousi og kærlighed.

’Pyroman’ er en velskrevet krimi, der giver et godt indblik i et lille samfund på Island. Der bliver præsenteret mange personer, hvilket godt kan være lidt forvirrende, men i helhed bidrager det netop til forståelsen af de indviklede intriger i et lille samfund, hvor alle kender alle.

Jeg er ikke den store krimilæser, men har tendens til at læse nogle stykker sådan jævnligt. Jeg vil klart anbefale ’Pyroman’. Som læser er man godt underholdt, og selve plottet er ikke lige til at regne ud. Man trækkes godt ind i historien, og personerne er godt skildret. De næsten uudtalelige islandske navne er med til at placere handlingen, og give den et specifikt udtryk.

Denne bog kan nemt anbefales til de krimilæsere, der godt kan lide en nutidig krimi.  Alt i alt solid underholdning.

Jón Hallur Stefánsson har tidligere skrevet ’Kvinden der forsvandt’ hvor kriminalkommissær Valdimar også er hovedpersonen. Bøgerne er ikke sammenhængene ud over at have samme hovedperson og samme omgivelser.