Prospect Park West af Amy Sohn

Oprettet: 17.01.2011 - 12:35

Bog: "Prospect Park West" af Amy Sohn

Prospekt Park West er et af de mest eftertragtede områder i Brooklyn, hvor 4 kvinder i løbet af en lang, varm sommer forsøger at få livet med mand, børn & karrierer til at lykkes

Amy Sohn
Ulla Oxvig

En stilsikker, fræk og underholdende roman om fire forskellige kvinders liv i den celebre del af Brooklyn i New York - et must for alle fans af Brooklyn-romaner.

En varm sommer i Brooklyn, kort før Obama bliver valgt til præsident, følger vi fire kvinders liv. De er alle gift, er i 30’erne, er småbørnsmødre, tilhører celebrity overklassen og bor i området omkring Prospect Park.

Rebecca er seniorredaktør på Elle og er gift med Theo, en hårdtarbejdende arkitekt. Sammen har de pigen Abbie, og de bor i en andelslejlighed i et brownstonehus. Men den sexglade Rebecca er ulykkelig, fordi hun og hendes mand ikke har været i seng i sammen meget længe. Karen er gift med Matty, der er finansrådgiver, og går hjemme med den 4-årige Darby. Hun er en hønemor, der drømmer om en større lejlighed i Park Slope, fordi her er den bedste skole.

Den oscarvindende Melora har adopteret Orion og er gift med skuespilleren Stuart.  De fremstår som et powerpar, men Melora kæmper med en social fobi og er på piller. For at forbedre sit image melder hun sig ind i en andelsbutik. Lizzie er tidligere lesbisk, men hun er nu gift med den sorte funkmusiker Jay, med hvem hun har drengen Mance. Lizzie føler sig fanget i sin moderrolle, men hun tør alligevel ikke lade sin sorte svigermoder være babysitter.

I disse fashionable omgivelser, hvor adresse, udseende og tøjstil er altafgørende, griber kvindernes liv ind i hinanden. Mødestederne er parkens legepladser, Tea Lounge, også kaldet Yver Lounge, og andelsbutikken.

De unge kvinder med deres trofæbørn er superegoistiske, frække til det skamløse og drømmer om en bedre lejlighed, bedre sex eller bedre omtale. De vil gerne være perfekte og være med på de nyeste trends, men indeni er der hemmeligheder og løgne. Man kommer til at holde af de manipulerende bitches, og heldigvis indretter verden sig ikke altid efter dem.

Det minder om ”Sex and the City” og ”Desperate Housewives”, men frækkere og mørkere. Der er et godt greb også om sidehistorierne, der bl.a. fortæller om filmens verden, gadevold og racisme.

Det er Amy Sohns første roman på dansk. Hun er journalist og har skrevet klummer mv. for større aviser og magasiner. Bl.a. har hun skrevet en guide til ”Sex and the City”.