Praktisk magi af Alice Hoffman

Oprettet: 02.03.2006 - 09:05

Bog: "Praktisk magi" af Alice Hoffman

Søstrene Sally og Gillian vokser op hos to gamle tanter i en forhekset atmosfære. Rollerne som den fornuftige og den omflakkende beholder de som voksne, ligesom de aldrig slipper tanternes magiske indflydelse

Alice Hoffman
1996

Omkring denne bog ses en blodrød aura af altfortærende passion, og luften er mættet med bedøvende syrenduft og uheldssvanger torden.

Anbefalet af bibliotekar Mie Henriksen, Hammel Bibliotek

I over to hundrede år har kvinderne i familien Owens fået skyld for alt, hvad der gik galt i byen – et vådt forår, et føl død af kolik eller et barn født med et rødt modermærke på kinden …

De to tanter i huset på Magnolia Street bliver regnet for at være byens hekse, men samtidig opsøges de efter mørkets frembrud af kvinder, der ønsker deres hjælp i kærlighedsaffærer. Hos dem vokser de to søstre Sally og Gillian op efter at deres forældre er omkommet ved en ulykke.

Selv om de står hinanden nær er de af udseende og sind forskellige som nat og dag, og som voksne skilles deres veje. Sally forsøger at opbygge en normal hverdag som enlig mor for sine to døtre, mens Gillian flakker om i en rodet tilværelse med skiftende mænd. Den sidste i rækken er et ualmindeligt dumt svin, og til sidst må hun opsøge Sally for at bede om hendes hjælp til bogstavelig talt at få ham skaffet af vejen.

Sallys krampagtigt velordnede tilværelse går nu fuldstændig i opløsning, og hendes teenagedøtre udvikler nye sider under tante Gillians indflydelse. Først da de to gamle tanter kaldes til undsætning og anvender deres magi, falder alting på plads igen.

Alice Hoffmann er måske lidt overset i Danmark, men jeg har altid holdt meget af hende. Hun skriver sanselige og fortættede psykologiske kvindeportrætter, i dette tilfælde af søsterskab i tre generationer.

I denne bog har hun dog anvendt en større dosis magi end ellers. Her er voldsomme følelser, besjælet natur og overnaturlige hændelser, men fremstillet med så megen humor og selvironi, at den gode historie også kan sluges af en nøgtern læser. Ikke kun kvinder bliver så optændt af glødende kærlighed, at de er ved at bryde i brand, en mand er heller ikke bare forelsket: ”Han er så overophedet, at manchetterne på hans skjorter er svedne”.

Bogen er filmatiseret med Nicole Kidman og Sandra Bullock i hovedrollerne – filmen blev dog aldrig nogen blockbuster. Men bogen vil kunne læses med stor fornøjelse af bl.a. dem, der holdt af ”Hjerter i chili”.

Oversat fra engelsk af Birgitte Brix efter 'Practical magic'. Lindhardt og Ringhof, 1996. 232 sider.

Læs også Litteratursidens anbefaling af ”Den blå dagbog” af Alice Hoffman

Læs også Litteratursidens anbefaling af ”Her på jorden” af Alice Hoffman