Præsidentkandidaten af anonym forfatter

Oprettet: 01.11.1998 - 09:00

Bog: "Præsidentkandidaten" af Anonym

Nøgleroman om Bill Clintons vej mod nomineringen som præsidentkandidat for Det Demokratiske Parti i 1992.

Anonym
Henrik Enemark Sørensen
1997

Nøgleroman om Bill Clintons vej mod nomineringen som Demokraternes præsidentkandidat i 1992.

Romanen giver et lidet flatterende billede af amerikansk politik, medieverdenen og præsidentparret. Lewinsky-sagen har gjort romanen særdeles aktuel. Jeg synes det er en spændende roman, hvor man også på visse områder kan drage paralleller til de danske medier og det politiske liv. Problemet ved romanen er dog, at man ikke får fuldt udbytte af den, medmindre man har et godt kendskab til amerikansk indenrigspolitik generelt. Jeg har et godt kendskab til amerikansk politik og kunne derfor genkende flere rigtige politikere og journalister beskrevet i romanen. Således er romanens guvernør Ozio helt klart lig med New York States guvernør Mario Cuomo, som bestemt ikke bliver alt for pænt beskrevet. Romanen kan læses som en bog alene om Clinton, men det er reelt hele det amerikanske politiske system i 90`erne der beskrives. Og det er romanens styrke og svaghed. Interesserer man sig for politik i det hele taget og for amerikansk politik i særdeleshed vil den være interessant, men modsat den filmatiserede udgave vil romanen nok skuffe de læsere, der ikke har et vist overblik over amerikansk politik.

Lindhardt og Ringhof 1997. 431 sider.

BogWeb - 1. november 1998