Prædikanten af Camilla Läckberg

Oprettet: 08.05.2006 - 12:06

Bog: "Prædikanten" af Camilla Läckberg

Med fundet af tre myrdede unge kvinder i Kongekløften ved Fjällbacka kommer politifolkene i Tanumshede til at grave dybt i prædikantslægten Hults dystre hemmeligheder gennem tre generationer.

Camilla Läckberg
Birgitte Bojlén
2006
People's Press

Den anden krimi af Camilla Läckberg er endnu bedre end den første, som endda var vældig god!

"Prædikanten" er en opfølger til Camilla Läckbergs succesfulde debut "Isprinsessen" fra 2005. Atter er handlingen henlagt til den lille svenske skærgårdsby Fjällbacka nord for Göteborg, og også hovedpersonerne er de samme: forfatteren Erica Falck og hendes kæreste, politimanden Patrick Hedström.

Det er sommer og hedebølge i den lille kystby. Alting står stille, og Erika, som er højgravid, sveder tran. Men så sker der noget. En lille dreng finder liget af en ung kvinde, som er blevet pint og plaget til døde, og tilmed dukker der skeletrester op af yderligere to unge kvinder, som tilsyneladende er blevet dræbt på samme måde for 25 år siden.

Patrick og hans kolleger kommer på hårdt arbejde. Hvad skal de gribe i og gøre med? Hvem har myrdet den unge kvinde? Er der forbindelse til de to gamle mord, eller er der tale om kopimord?

Meget peger i retning af vækkelsesprædikanten Hult og hans familie. Under overfladen gemmer den vidtforgrenede familie på en række hemmeligheder, men hvad er ret, og hvad er vrang?

Patrick gør, hvad han kan, men det er ikke nemt, når nogle af hans kolleger er som Gøg & Gokke, og når familien Hult mildest talt ikke er samarbejdsvillige. Erica har det heller ikke nemt med varmen og med venner og bekendte, som tror, at de kan nasse en billig ferie ved kysten. Kronen på værket er Ericas lillesøster, som vender tilbage til sin psykopatiske og voldelige ægtemand.

Til sidst – efter en langsommelig efterforskning ad mange veje og vildveje – får Patrick styr på sagen, og han og Erica kan genoptage deres sommerferie, og så melder babyen pludselig sin ankomst.

"Prædikanten" er en velskrevet krimi med atmosfære og ikke så lidt humor. Persongalleriet er stort, og der er mange sidehandlinger, så læseren har nok at holde styr på. Det gør man også gerne, når det hele til sidst går op i en højere enhed, og der vil være mange læsere, som ser frem til Camilla Läckbergs tredje krimi, "Stenhuggeren", som skulle komme i efteråret 2006.

Oversat af Birgitte Bojlén. People’s  Press, 2006. 367 sider. Kr 269,-

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016