Potensgiverne af Karin Brunk Holmqvist

Oprettet: 01.06.2010 - 02:00

Bog: "Potensgiverne" af Karin Brunk Holmqvist

Underfundig fortælling om de ugifte søstre Elida og Tilda på 78 og 72, hvis gammeldags, regelbundne liv i barndomshjemmet i Skåne får en spændende drejning, da Alvar Klemens fra Sundsvall bliver de

Karin Brunk Holmqvist
Cicero

Dette er en sød og hjertevarm historie om 2 ældre søstre, som vover sig ud i ukendt terræn efter mødet med den charmerende feriegæst fra storbyen, og vovede nye tiltag giver dem spænding i tilværelsen.

Vi møder Tilda og Elida, som bor i en lille by, hvor tiden synes at have stået stille i årtier. De 2 ældre søstre har levet hele deres liv sammen i barndomshjemmet, hvor de med tiden har fundet ind i faste vaner. Livet er gået stille og roligt uden at hjemmet og de vanlige gøremål har ændret sig.

Men med mødet med den charmerede Alvar, som istandsætter nabohuset til sommerbolig, kommer der til at ske ting og sager. Bl.a. begynder de at unde sig selv lidt flere goder i det daglige, hvilket får deres bror til at undre sig.

Søstrene har altid levet sparsommeligt, men alderens småskavanker er sat ind. Derfor er de nået frem til, at visse boligforbedringer, som wc i huset i stedet for udendørs das, er på sin plads.

Så de må finde en måde at tjene pengene til ombygningen. Ideen om et postordrefirma opstår og de kaster sig med iver over opgaven. Men da søstrene helst vil hemmeligholde deres opfindelse, må de ty til besværlige krumspring for at undgå afsløring.

Bogen er en letlæst lille humoristisk sag, som ender med en dejlig finurlighed, hvilket bekræfter både medmenneskelighed og kærlighed. Jeg har glædet mig til at lave anbefalingen, da jeg virkelig har hygget mig med læsningen og nydt de sjove vinkler i historien – den efterlader én med smil på læben.

Holmqvist’s valg af et par lidt skæve eksistenser som hovedpersoner giver et fint billede af mekanismerne i et lille samfund. Det markeres både, hvordan man hurtigt sætter hinanden i ”bås”, og hvordan afvigende adfærd skjules for hinanden.

Alt serveres heldigvis med et skævt smil, så man som læser genkender handlemønstre, og derved får lidt at tænke over.

I samme stil kan læses ”Brunstkalenderen” af Hamberg og ”Fyren fra nabograven” af Mazetti.