Postkortmorderne af Liza Marklund og James Patterson

Oprettet: 07.02.2010 - 22:53

Bog: "Postkortmorderne" af Liza Marklund

Krimi - Dessie er journalist på et formiddagsblad i Stockholm og modtager forhåndsmeddelelser fra seriemordere, der tager livet af unge par på Europarejse - Hun bliver modstræbende makker med Jacob

Liza Marklund
Henriette Rostrup
Rosinante

To af verdens bedst sælgende krimiforfattere har slået talenterne sammen, og det er der kommet en udspekuleret, spektakulær og international thriller ud af.

I en række europæiske storbyer myrdes unge nygifte par. Før hvert mord sendes et postkort med den samme tekst til en journalist på en lokal avis, og efter mordet modtager samme avis fotos af de makabre lig.

I Stockholm modtager journalisten Dessie Larsson nu et postkort med en lignende tekst, og samme aften opsøges hun af den lurvede og forhutlede Jacob Kanon. Jakob Kanon er politimand fra New York, og han har, siden hans datter og hendes mand blev de første mordofre, været på sporet af gerningsmanden/mændene. Da Dessie, ligesom ved de øvrige mord, modtager et foto af et myrdet ungt par, slår de to pjalterne sammen.

Det lykkes dem at finde en slags mønster i måden, mordene er arrangeret på, nemlig som kopier af kendte kunstværker, og ved hjælp af bl.a. overvågningskameraer fra museer i Stockholm kommer de på sporet af et ungt amerikansk søskendepar. Alt taler for, at de er morderne, og de bliver arresteret.

Søskendeparret har dog tilsyneladende et alibi for mordet i Stockholm, og da det desuden viser sig, at de har holdbare alibier for nogle af de andre mord i Europa, bliver de sat på fri fod.
Både Jacob og Dessie er dog overbevidst om deres skyld, og en desperat kamp mod tiden indledes. De skal finde fældende beviser, inden parret forsvinder for altid.

Det er en særdeles velskrevet og spændende fortælling, de to forfattere har fået skruet sammen. Historien er flydende og sammenhængende, og på intet tidspunkt fornemmer man, at der har været to skribenter på handlingen og beskrivelserne. Spændingen holdes konstant ved lige, bl.a. ved brugen af ultrakorte kapitler, og selvom man som læser tidligt ved, hvem morderne er, formår forfatterparret alligevel at dreje deres læsere en knap ved at så tvivl om rigtigheden af det, man ellers lige har læst.

Bogen er international i sit plot, og man kommer vidt omkring i Europa og USA, og det er især her, samarbejdet viser sin styrke.

Endelig må det også høre med til positivsiden, at denne roman helt sikkert vil tiltale begge forfatteres normale publikum, og det er da ganske godt gået.