Postkort fra ingenmandsland af Aidan Chambers

Oprettet: 01.05.2009 - 02:00

Bog: "Postkort fra ingenmandsland" af Aidan Chambers

Mere end 50 år efter slaget ved Arnhem kommer en ung englænder til Holland for at besøge sin bedstefars grav.

Aidan Chambers
Hanna Lützen
2000

Da fortidens hemmelighed åbenbares, griber den afgørende ind i 17 årige Jacobs liv - i denne tankevækkende og engagerende udviklingsroman.

Aidan Chambers, prisbelønnet britisk forfatter, er kendt for sine krævende ungdomsbøger, der engagerer både læserens intellekt og følelser. Med denne roman, der er et af højdepunkterne i hans forfatterskab, henvender han sig både til voksne og modne unge.

Krig og kærlighed er uopslidelige temaer i litteraturen. Her er det et kortvarigt, men intenst og lidenskabeligt kærlighedsforhold mellem en ung hollandsk pige , Geertrui, og en såret engelsk soldat i ugerne efter det blodige slag ved Arnhem i 1944. Mere end 50 år senere kommer 17 årige engelske Jacob på besøg hos Geertruis familie. Hans bedstemor har bedt ham repræsentere hende ved mindehøjtideligheden for de faldne soldater – måske med en bagtanke.

Geertrui ligger nu for døden og nedskriver sin historie til Jacob. Det er en gribende fortælling, der giver et uafrysteligt indtryk af krigen og afslører en velbevaret hemmelighed, som berører Jacob. Modsat Geertruis direkte beretning er Jacobs historie fortalt i 3. person. De to fortællinger væves sammen til en bevægende helhed.

Jacob er en tænksom, usikker, utilpasset teenager, der holder mere af at læse end at dyrke sport. Han går på opdagelse i Amsterdam, og samtidig er det en opdagelsesrejse ind i hans eget kaotiske indre. Forfatteren beskriver både byen og dens indbyggere med stor indlevelse.

Jacob påvirkes af de forskellige mennesker, han kommer i kontakt med her, men også Anne Franks Dagbog, Ben Jonsons digte og et maleri af Rembrandt er væsentlige inspirationskilder i Jacobs udviklingshistorie.

I bogen gennemspilles flere væsentlige temaer som livet og døden, kærlighed, seksualitet, venskaber på tværs af alder og aktiv dødshjælp. Alt sammen naturligt integreret i handlingen.

Aidan Chambers er ingen produktiv forfatter, men man lades ikke uberørt af hans bøger, hvis man ellers giver sig tid til fordybelse. Ikke mindst i denne prisbelønnede roman, hvor livet præsenteres i al sin forvirrende mangfoldighed, og hvor Jacob – og læseren – bringes til at overveje de berørte etiske og filosofiske aspekter uden at få trukket færdige meninger og løsninger ned over hovedet.