Polaroider fra de døde af Douglas Coupland

Originaludgave: 1996

Douglas Coupland
1997
Valby : Borgen

Den canadiske forfatter Douglas Coupland har en udsøgt evne til, at beskrive situationer og personer på en både præcis og morsom måde, og de fleste af hans værker er af samme grund læseværdige (også selvom Coupland nok aldrig får Nobelprisen i litteratur).

Forfatteren er nok mest kendt for debutbogen "Generation X", der udkom i starten af 1990´erne. Bogen blev en salgsbasker over det meste af den vestlige verden - og det er da også en rigtig fremragende bog om 3 unge mennesker, der vælger at stå af karrieræset for i stedet at tilvælge nære venskaber og finde fred og ro i de små ting i tilværelsen.

Douglas Coupland har efterfølgende skrevet en lang serie bøger, der også er oversat til dansk. En af disse bøger er "Polaroider fra de døde".

Med “Polaroider fra de døde” har Coupland skrevet en samling essays (eller fortællinger) om afdøde mennesker, der har haft betydning for forfatteren, og samlingen er ligeledes garneret med essays om steder i verden, der står forfatterens hjerte nær.

Fortællingerne i bogen har det tilfælles, at de kredser om personer, der især var populære i 1990´erne, og bogen er af den grund måske især interessant at læse for de af os, der stadig husker hvorfor 90’erne var fantastiske: internettet, der blev allemandseje, cafémiljøerne, der begyndte at blomstre og grunge-musikken, der var populær blandt os halv-gamle nisser, der var teenagere helt tilbage i 1990´erne.

Coupland beretter bl.a. om Kurt Cobains selvmord og hvordan dette gjorde et uudsletteligt indtryk på vores canadiske forfatter. Kurt Cobain, der som bekendt var forsanger i det amerikanske grunge-band Nirvana. Coupland fortæller også om hvorfor Lions Gate Bridge i Vancouver, Canada har så stor betydning for mange indbyggere i Vancouver (herunder naturligvis forfatteren selv, der er født og opvokset i byen) og om hvordan en tilfældig tysk journalist satte aftryk på Couplands sjæl i 90´erne fordi Coupland i meget høj grad kunne genkende sig selv i den unge og tilforladelige journalist . "Polaroider fra de døde" er ganske enkelt en glimrende fortælling om et fabelagtigt årti.

“Polaroider fra de døde” er en bog, som er relativt hurtigt læst, men som formår at begejstre læseren og skubbe læseren ned af Memory Lane til de gode, gamle 90’ere, hvor grunge var in og internettet stadig var nyt og hipt.

Bogen er særdeles læseværdig, spændende og formår at charmere læseren, og jeg anbefaler bogen på det varmeste til de bog-gnaskere, der kan lide præcise beskrivelser og som kan lide at blive mindet om fortiden.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.