Pölsa af Torgny Lindgren

Oprettet: 27.10.2003 - 09:00

Bog: "Pölsa" af Torgny Lindgren

To mænd rejser rundt i Västerbotten i Nordsverige for at samle oplysninger om den lokale pölsa for at indkredse dens magi

Torgny Lindgren
2003
Samleren

"Pölsa" er en underfundig og humoristisk roman. Den er skrevet i stil og toneleje som den forrige udgivelse, novellesamlingen "I brogede blades vand", 2001.

Romanen begynder i 1947 i Avabäck ved Västerbotten, hvor lokalavisens skribent modtager et brev fra chefredaktøren med påbud om øjeblikkeligt at stoppe sine skriverier. Begrundelsen er, at skribentens notitser er pure opspind. Først 53 år senere, hvor den nu 107 årige skribent bor på plejehjem, erfarer han, at chefredaktøren er død, og skriveriet kan genoptages. Han fortsætter, hvor han slap, midt i en notits om den tyske krigsforbryder Martin Bormanns ankomst til egnen forklædt som tekstilhandleren Robert Maser. Og om skolens ny lærer Lars Högström, der efter års ophold på sanatorium er blevet erklæret rask og føler sig så usårlig, at han bosætter sig på egnen på trods af, at der er mange tilfælde af tuberkulose.

Lars Högström lejer sig ind hos Eva Marklund, hvor også Robert Maser kommer til. De får smag for hendes hjemmelavede pölsa, en svensk egnsret, som findes i forskellige varianter. Jagten på den sublime pölsa bringer dem rundt på egnen. Torgny Lindgren har skrevet sig selv ind i romanen som en tuberkuløs dreng, de to møder på deres tur. Til slut møder de op hos Ellen i Lillsjöliden, hvis pölsa efter sigende skulle være uovertruffen.

Hvad er fantasi og hvad er virkelighed? Som notitsskriveren selv udtrykker det: "De stiller fantasien op over for sandheden som om de to var uforenelige, ja som om de skulle stride mod hinanden, som om fantasien ikke var et produkt af virkeligheden."

Det er både en underholdende og tænksom roman med filosofiske overvejelser og en hyldest til livet. Den er befolket med mange sære skikkelser.
Torgny Lindgrens fortællestil kan minde om Svend Åge Madsens.

Oversat af Karsten Sand Iversen. Samleren, 2003. 167 sider. Kr 228,-