Plan B. Noveller af Lisbeth Brun

Oprettet: 20.04.2010 - 12:42

Bog: "Plan B. Noveller" af Lisbeth Brun

Novellerne skildrer temaer, episoder og hændelser i helt almindelige menneskers liv. Vi møder en række skæbner, som kæmper med deres eget liv og deres egen identitet

Lisbeth Brun

Tag ikke mennesker for pålydende. Alle har deres hemmeligheder. Gudskelov.

15 uafhængige, men alligevel mærkværdigt forbundne noveller om menneskeskæbner i udkantsområder i Danmark og Norge. Hverdagens mennesker får her stemme og form – hvis du giver dig tid.

Noveller, når de er bedst, rummer en hel roman i komprimeret form. Det samme gør de bedste af disse noveller.

I ”Naboerne” mødes to par til en drink, der tales om løst og fast i en præcist registrerende og ordknap stil, indtil mødets formål afsløres: hegnstridigheder om fældning af træer på sommerhusgrunden. Grinagtigt og grumt.

”Kits forældres hus” handler om forsmået kærlighed og gensyn med en gammel kæreste. Han er med sin familie vendt tilbage til barndomsbyen som byggematador. Hun er blevet forfatter og bor i København. De mødes tilfældigt og udveksler opdateringer på hinandens liv. ”Hvad handler dine bøger om? ” – Livet og sådan. Du kan være ganske rolig, jeg har ikke skrevet om dig, løj hun.” Slutningen på novellen er djævleblændt god og overraskende.

”Hildes fødselsdag” er historien om danske håndværkere i Norge. Mange af dem blev hængende i årevis og en af dem, Epoxy, fandt en norsk kæreste, Hilde, ”som var lige så tynd og tør som de smøger, hans malerplettede fingre rullede med Petterøes nr. 3, og han var fra Mors og udtalte hendes navn med tre l’er. Hilllde!” Det bliver en navnkundig fødselsdag.

Karakteristisk for næsten alle novellerne her er, at slutningen på hver novelle rummer begyndelsen til en ny novelle. Det er måske derfor, at det kan være svært at holde de enkelte noveller adskilt, når slutningen rummer en helt ny fortælling. Men giver du dig tid, læser i små bidder, reflekterer over alt det usagte mellem linjerne og nyder sprogets enkelhed, så belønnes du med en seismografisk registrant over hverdagen og dens mennesker.

Lisbeth Brun er i litterær familie med Helle Helle og Bent Vinn Madsen. Hun har mange faste fans i kraft af sine mange gedigne romaner, og hun er altid et sikkert hit hos nye læsere med en god formidling.