Pigerne fra Nordkorea af Brandon W. Jones

Oprettet: 04.02.2014 - 13:11

Bog: "Pigerne fra Nordkorea" af Brandon W. Jones

De unge kvinder Gyong-ho og Il-sun flygter fra et børnehjem i Nordkorea og ender som prostituerede først i Sydkorea og siden i USA.

Brandon W. Jones
Marie Kopp
Cicero

Tankevækkende roman fra verdens mest lukkede land. Pigerne fra Nordkorea er en uforglemmelig fortælling om overlevelse, venskab og håb.

To koreanske piger hutler sig igennem i det kommunistiske styres overvågningssamfund. Gi og Il-sun møder hinanden på Hjemmet for Forældreløse Piger. Her bor de under fattige, men dog familiære forhold. Forstanderinden gør, hvad hun kan for at passe på sine piger og kæmper for at give dem mad hver dag. Gi og Il-sun holder sammen som ærtehalm, selv om de er meget forskellige. Gi er hjulpet til hjemmet fra en arbejdslejr, som hendes familie kom i, fordi de blev taget i ikke at have støvet Den Store Leders portræt ordentlig af. Alle hjem i Nordkorea skal have et portræt hængende, så de føler sig overvåget alle døgnets timer. Hun er derfor sky og forsøger at gå i med tapetet.

Il-sun derimod er til fest og ballade og er altid på kollisionskurs med lederne i det strenge kommunistiske system. Gang på gang udfordrer hun autoriteterne, og hver gang må Gi redde hende. Det ender galt, da Il-sun forelsker sig i en aktivist, der smugler folk over grænsen til Sydkorea. Gi og Il-sun bliver begge smuglet over grænsen, til hvad de tror bliver et smukt liv i frihed. Il-sun tror, hun skal stifte hjem derovre, men bliver snydt noget så grusomt. De bliver skjult i en container og sendt som blinde passagerer over Atlanten og solgt til et bordel.

Skrivestilen og indholdet i romanen minder om Emily Wu’s biografi, selvom handlingen her udspiller sig i Maos Kina. Personernes karakter og følelser er beskrevet, så man bliver er del af handlingen. Forholdene i det kommunistiske Nordkorea fremstår så uhyggelige, at man får gåsehud, og romanen vækker hele følelsesregistret: Vrede, had, angst, sorg og glæde, men bogen bliver på intet tidspunkt sentimental.