Pigen under gaden af Anders Roslund

Oprettet: 11.08.2008 - 12:06

Bog: "Pigen under gaden" af Anders Roslund

Krimi fra Stockholm, hvor 43 påvirkede, udenlandske børn bringer politiet ned til en parallelverden i byens kloaknet

Anders Roslund
Forum

Ikke siden Sjöwall & Wahlöö har samfundskritikken i en krimi været så indædt. Det hele foregår i et underafkølet Stockholm og handler om svigt, tab og rigtige mennesker.

Makkerparret Roslund & Helstrøm har tidligere markeret sig på krimifronten, de har skrevet bidske og kulsorte historier om trafficking og anden menneskeudnyttelse.
Denne foregår i et absolut dybfrossent Stockholm, da 43 børn - aldeles skæve, dopede og forvirrede - og i alt for tynd tøj bliver læsset af på en gade, og den anonyme bus forsvinder.

I et stort hospitals normalt utilgængelige kælder bliver der pludselig fundet et meget medtaget kvindelig.
Vi følger samtidigt nogle sære skæbner, der bor i Stockholms kloakker – eller i et tunnelsystem, der forbinder kloakkerne. Her finder man samfundets i sandhed udstødte, sammen med store brune rotter bor misbrugere, sindslidende: Personer, der er på flugt fra alt og kun kommer ’op til overfladen’, når det er absolut nødvendigt.

Politimakkerparret Grens og Sundkvist er kendt fra forfatternes andre bøger sammen med deres kvindelige medarbejder Marina Hermansson, som har formået at opnå accept fra Grens, der ellers konsekvent afviser kvinder i politi.
Alle disse meget forskellige elementer lægges frem for læseren, de ridses op med en usædvanlig intensitet, der langer ud og griber fat i sin læser.  Så usædvanlig, at denne undertegnede –efterhånden ’erhvervsskadede’ læser lod sig rive med. Hvilket ellers desværre yderst sjældent forekommer.
Langsomt rulles sagerne ud og kædes sammen, de stakkels efterladte børn, rumænske gadebørn- viser det sig uden at afsløre for meget, ryster de involverede politifolk. En vending: ’børn som affald’ går igen og igen, og jeg tvivler ikke på, at ’alt, som virker usandsynligt i denne historie, er sandt’, som forfatterne skriver til slut.

Drabet på den ukendte kvinde i hospitalskælderen får lidt efter lidt en sammenhæng med nogle af de figurer, vi møder ’under gaden’.  Vi opnår på sin vis både en opklaring og forklaring, men der er på ingen måde en klaring af noget som helst.
De internationale og nationale problemer, som forbrydelserne er symptomer på- og resultater af, - dem kan vores hovedpersoner kun frustreres over.

Det er en sort, sort fortælling, men en af de mest velfortalte, jeg har haft fingre i meget længe.

Oversat fra svensk Jesper Klint Kistorp efter 'Flickan under gatan'.  Forum, 2008. 349 sider