Pige møder dreng af Ali Smith

Oprettet: 09.03.2009 - 12:32

Bog: "Pige møder dreng" af Ali Smith

To søstre arbejder i et hårdt og kynisk reklamemiljø, da den ene forelsker sig i en pige, der maler grafitti på reklamebureauets vægge.

Ali Smith
Pia Juul
Tiderne Skifter

Smuk og poetisk kærlighedshistorie iblandet politiske budskaber om undertrykkelse og fordomme. Ali Smith er genial! Sådan er det bare!

Pige møder dreng, og sød musik opstår. Det gør det i hvert fald i mine ører, når det er skotske Ali Smith, der skriver. Hun skriver simpelthen mesterligt!

Mesterlig er også forfatterens nye roman. Romanen er en del af en international myteserie, hvor forfattere fra hele verden har gendigtet en myte efter eget valg. Ali Smith har baseret sit bidrag på Ovids fortælling om myten om Iphis - pigen, der voksede op som dreng, forelskede sig i en pige, men blev forvandlet til en mand inden sin bryllupsnat.

Ali Smiths version handler om de to søstre Anthea og Imogen. De arbejder begge på reklamebureauet REN – et kynisk foretagende, der vil bruge alle metoder for at sælge deres produkter.

Imogen er højt placeret i virksomheden; hun tjener godt og er i øvrigt sygeligt optaget af sin vægt. Hun har skaffet Anthea ind i REN, men Anthea er ikke så dedikeret som sin søster, og en dag forelsker hun sig i Robin, der laver graffiti på REN´s mure.

Mødet med Robin ændrer Antheas liv: Hun vil også skrive kønspolitiske budskaber på byens vægge. Men på trods af navnet Robin, er Robin ikke en dreng, men en pige. Og det kaster Imogen ud i bekymrede overvejelser angående søsterens homoseksualitet.

Næsten samtidig er Imogen også ude for et møde, dog af langt mere ubehagelig karakter. Dette møde forvandler Imogens syn på livet og omverden.

Romanen er inddelt i fire afsnit, og de fortælles på skift af de to søstre. Det fungerer rigtigt godt med de vekslende synsvinkler. I det hele taget er det bare en virkelig, virkelig god roman. Det er svært at sige præcist, hvad det er, Ali Smith kan, men hun er genial. Sproget flyder, historien flyder, personerne er levende, og man både griner og græder med dem.

”Pige møder dreng” er en smuk kærlighedshistorie, men samtidig er det også en politisk roman, der diskuterer homoseksualitet og fordomme, køn og ligestilling, den 3. verden og udnyttelse. Alt sammen skrevet så medrivende, så eminent godt, at det er en fryd at læse!