Pendlerne af Simon Fruelund

Oprettet: 10.01.2017 - 12:42

Bog: "Pendlerne" af Simon Fruelund

En tidlig vintermorgen bevæger et dobbeltdækkertog fuldaf pendlere sig hen over det jyderne kalder Djævleøen. Her er småbyer og fjorde der rækker tunge. Her er grønne fodertønder, b

Simon Fruelund
2014

Simon Fruelund er forfatter til fem bøger, heriblandt romanerne ”Borgerligt tusmørke” og ”Panamericana”.

Forfatteren har høstet stor anerkendelse og er da også oversat og udgivet i lande som Italien, Sverige og USA.

På trods af denne succes havde jeg aldrig læst nogle af forfatterens bøger før jeg for nyligt købte romanen ”Pendlerne”, og nu kan jeg med al tydelighed se, at jeg er gået glip af flere gode læseoplevelser ved at have ignoreret Simon Fruelunds værker.

”Pendlerne” er en roman, der handler om en tur med et dobbeltdækkertog, der kører fra Kalundborg i Vestsjælland til Østerport Station i København. Undervejs stopper toget ved flere stationer i de sjællandske småbyer, hvor pendlere undervejs står af og på toget.

Læseren følger togets tur gennem småbyerne og får lov til at stifte bekendtskab med nogle af de pendlere, der står af og på toget. Nogle er på vej til arbejde. En 13-årig pige er på vej til Mørkov, hvor hun er i praktik hos en hestehandler. En ung mand er lige blevet løsladt fra Jyderup Statsfængsel og overvejer hvad han skal stille op med livet. En 61-årig mand, der er matematik- og fysiklærer, læser ved et tilfælde en nekrolog over en gammel kollega, der er død efter kort tids sygdom. En mand er på vej til Hvidovre for at hjælpe sin bror med at isolere loft og skunker i et hus, som broderen lige har købt og en 7-årig dreng tager toget alene til folkeskolen i Roskilde, hvor han er et år ældre en alle sine klassekammerater.

”Pendlerne” kan bedst kategoriseres som en samtidsroman.

Romanen er korte beretninger om familien Danmark og om hverdagslivet i et lille hjørne af verden. Som sådan en roman, der kunne have foregået alle steder i verden, og derfor kan man sige, at de fragmentariske portrætter af almindelige mennesker er universelle og almengyldige. Personportrætterne er også genkendelige og lette at relatere sig til.

”Pendlerne” er en roman, der spidder den danske hverdag, og det er en roman, som er fascinerende i al sin enkelhed. Et andet sted på det velsignede internet er Simon Fruelunds skrivestil beskrevet som minimalistisk realisme, og det synes jeg er en meget rammende beskrivelse – der er næsten noget Raymond Carver´sk over Simon Fruelunds tekster fra middelklassedanmark.

Jeg er meget begejstret for ”Pendlerne”, det er rent ud sagt en overraskende velskrevet bog, der velgørende præcist rammer sin samtid bagi. Romanen er usentimental og skarptseende, du er kort sagt gået glip af en glimrende læseoplevelse hvis du endnu ikke har læst ”Pendlerne”.

”Pendlerne” er en roman, der tiltaler den, der holder af hverdagshistorier. Kan du lide Raymond Carvers minimalistiske skrivestil vil du se lighedspunkter – og du vil derfor også holde af ”Pendlerne”.

Bogen er hurtigt læst, men sent glemt. Dette er bundsolidt skrivearbejde og en forfatter, der i den grad har talent for at beskrive hverdagen og almindelige menneskers liv. Læs derfor denne bog , så får du en læseoplevelse, der hæver sig markant over gennemsnittet.