Patrick Süskind: Parfumen : historien om en morder

Oprettet: 30.04.2012 - 10:15

Bog: "Parfumen" af Patrick Süskind

Historisk og psykologisk roman fra 1700-tallets Frankrig om den dæmoniske og magtsyge parfumemager Jean-Baptiste Grenouille, der i sin ærgerrighed efter at skabe den fuldkomne parfume bliver massem

Patrick Süskind
1985

En varm sommerdag i 1738 bliver Jean-Baptiste Grenouille født i det stinkende Paris. Han selv har ingen lugt, hvilket ubevidst vækker foragt eller væmmelse hos andre mennesker, men til gengæld er hans lugtesans udviklet i langt højere grad end andres. Han oplever gennem dufte og ender da også med at komme ind som lærling hos den efterhånden økonomisk skrantende parfumør Baldini, hvis økonomi og berømmelse hurtigt kommer på fode pga Grenouilles eminente frembringelser. Men da den attenårige Grenouille opdager duften af en bestemt ung kvinde i Paris' stank, ved han hvad hans livsværk skal være...

Parfumen har nærmest status af klassiker og er mærkværdigvis Süskinds eneste store romansucces på dansk og udkommet i i hvert fald fire udgaver på dansk. Hans andre bøger har ikke nær den samme status - og der er også kun to andre danske oversættelser af hans bøger. Og succesen med Parfumen er i den grad fuldt fortjent: Billedrig, handlingsmættet, enormt velskrevet, troværdig i sit ellers temmelig ekstreme handlingsmønster og ikke mindst med en aparte og afskyvækkende hovedperson, som man alligevel ikke rigtig kan lade være med at få sympati for og identificere sig med. Og det er ret godt skuldret!

Har man endnu ikke læst Parfumen, så skriv den endelig på "skal læses-listen". Du får både 1700-tals portræt, parfumørteknik, krimi og rigtig godt sprog i denne glimrende bog.

Fra Bogbrokken