Parløb af Søren Vad Møller

Oprettet: 24.06.2010 - 11:27

Bog: "Parløb" af Søren Vad Møller

De ikke særligt heldige detektiver Gunner og Vad involveres i et nutidigt og helt særegent kulturhistorisk action plot med bl.a. stærke og fyldige kvinder og en Johanitterridder

Søren Vad Møller

Vidunderlig, underholdende, underfundig og original roman om de to uheldige helte, detektiverne Gunner og Vad, der involveres voldsomt i et tyveri, hvor der intet blev stjålet.

Jeg er totalt vild med den her roman! Den er sjov, den er underholdende, den er spændende, den er pudsig, den er underfundig, og den er virkelig original! Hvad mere kan man som læser ønske sig? En mere, tak!

’Parløb’ handler om de to venner og samboer, Gunner og Vad, der sammen driver et detektivbureau. De har ikke så frygteligt mange opgaver, mest sådan noget med at finde bortløbne katte. Så det meste af tiden hygger de to sig med hinanden; drikker noget kaffe, snakker om kvinder og venter på en stor sag.

Den kommer pludselig, og de involveres i biljagt, skyderier, og i en sag med dyre- og menneskeforsøg, gamle broderskaber og hellige ænder.

To andre hovedpersoner i romanen er den spansk-danske Carlotta (af Gunner kaldet Karl Otto), vicevært i den ejendom, hvor detektiverne holder til, og med et hemmeligt dobbeltliv som den kvindelige superhelt, Mor Danmark. Samt den ældre, velhavende professor og gentleman Sir Lawrence Bastard.

Hele historien starter med, at Sir Lawrence og hans privatchauffør Hedvig overrasker en indbrudstyv i atelieret på Bastard Hall. Tyven leder tilsyneladende efter noget bestemt, men må flygte på sin motorcykel med Sir Lawrence og Hedvig i hælene. Efter en noget voldsom jagt, hvor Sir Lawrence bl.a. bliver fløjet rundt over København, hængende under en helikopter, hyrer han en kvindelig bodyguard fra vagtselskabet ”Ryggen fri”, mens Hedvig hyrer de to antihelte Gunner og Vad.

Senere eskalerer tingene; den kvindelige halvt grønlandske tyv findes i Københavns havn, skudt med et nakkeskud, og nogen gennemroder detektivernes kontor og hjem på Nørrebro. Med på sidelinjen er politibetjenten Jerichow, som Gunner og Vad kender.

Det lyder måske som en krimi, Søren Vad Møller har skrevet, eller som en roman, der gør nar af krimigenren. Men det er det ikke, eller det er det også, men romanen er bare så meget mere end det. ’Parløb’ handler også om kærlighed, venskab, ensomhed, hjælpsomhed, køn og styrke, tro og håb. Og om næstekærlighed. Store emner i en helt vidunderlig bog!!!