Panserhjerte af Jo Nesbø

Oprettet: 09.11.2009 - 12:03

Bog: "Panserhjerte" af Jo Nesbø

Krimi - Den alkoholiserede og asociale Harry Hole fra drabsafdelingen i Oslo har egentlig sagt op, men bliver hentet tilbage til en makaber sag, hvor en seriemorder er på spil - Sagen vis

Jo Nesbø
Allan Hilton Andersen
Modtryk

Harry Hole er tilbage i storform i denne helt forrygende spændingsroman.

Efter de voldsomme og traumatiske begivenheder i ’Snemanden’ har politimanden Harry Hole fået nok og er flygtet til Hong Kong, hvor han tumler rundt i en konstant rus af alkohol og opium.

I Oslo findes to kvinder myrdet på mystisk vis, og da man frygter, at der kan være tale om en seriemorder, sendes den smukke Kaja Solness til Hong Kong for at få Harry overtalt til at komme tilbage til Oslo og påtage sig sagen. Harry indvilger modstræbende, omend et økonomisk mellemværende med triaden og hans fars dødelige sygdom dog også er med til at gøre overtalelsen lettere.

Tilbage i Oslo finder Harry hurtigt frem til, at der i virkeligheden er tale om mange flere mord, og at alle de dræbte på en eller anden led er knyttet til opholdet i en bestemt hytte langt oppe i fjeldet. Sporet fører Harry både til Congo, Leipzig, Sydney og naturligvis forskellige steder i Norge, men hele tiden synes morderen at være et skridt foran efterforskningen.

Harrys arbejde gøres bestemt heller ikke lettere af en intern magtkamp indenfor politiet, hvor Kripos leder Mikael Bellman med alle midler prøver at få alle drabssager flyttet over til sit korps.

Skal jeg være helt ærlig er der ikke ret mange forfattere måske med undtagelse af Stieg Larsson og Jean-Christophe Grangè, der er af samme fornemme kaliber som Nesbø.

Denne norske forfatter er noget af det ypperste indenfor genren, og i mine øjne formår ingen andre at spænde sin læser så længe på pinebænken. Forfatteren styrer på imponerende vis sit plot og formår fint at holde sammen på alle de indviklede handlingstråde og personer.

Og hvor er det befriende at læse en krimi, der tager sig god tid, god tid til at levere nogle grundige og ordentlige personbeskrivelser, god tid til at kæle for sproget og god tid til at skildre de forskellige miljøer.

600 sider er meget for en krimi, men ikke en eneste side synes overflødig, og i forhold til tidligere bind i serien synes tempoet og humoren oven i købet at have fået yderligere en omdrejning, og man må bare læse og læse.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Bogormen

ons, 14/12/2011 - 01:41

Jeg har læst alle Jo Nesbøs bøger, og kan kun give dig ret i at det virkelig er kræs for en hengiven krimilæser. Virkelig velskrevne og meget spændende.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her et par links:

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!