Pandoras æske af Charlotte Strandgaard

Oprettet: 08.10.2007 - 18:06

Bog: "Pandoras æske" af Charlotte Strandgaard

20 år efter sin traumatiske skilsmisse finder præsten Inger papirerne frem igen. Ikke kun for sin egen skyld, men også i forhold til datteren, der som 8-årig endte hos sin småpsykotiske far

Charlotte Strandgaard
Borgen

To mennesker mødes, gifter sig og får barn. Kærligheden dør, og krigen om forældreretten begynder. Realistisk og barsk roman, der sætter fokus på barnets tarv.

Romanen er delvist en dagbogsroman og delvist sagsakter i en skilsmissesag. Til tider barsk læsning om kampen mellem to forældre, for at få forældreretten over deres fællesbarn Susanne.

Romanen strækker sig fra 1988 og 20 år frem i tiden. Susanne er blevet voksen og har selv fået barn. Hun er stadig præget af barndommens tragiske oplevelser. Susannes mor, Inger, kæmper for at få et godt forhold til sin datter, som af og til er meget indelukket og svær at tale med. I stedet koncentrerer Inger sig om sit lille barnebarn Benjamin.

Da Benjamin spørger om, hvem hans morfar er, vælger Inger at læse alle de gamle dokumenter vedrørende sin skilsmisse igennem. Herved håber hun at finde nogle svar, der ligeledes kan bedre forholdet til Susanne.

Det er hårdt arbejde at læse alle de gamle dokumenter igennem og megen smerte er forbundet hermed for Inger. Ingers veninde, Grethe, hjælper hende gennem processen, laver mad, lytter og læser endog nogle af dokumenterne for hende.

Ved gennemlæsningen bliver det tydeligere og tydeligere for Inger, at hendes eksmand Karsten på alle mulige måder, har manipuleret med alt og alle til egen fordel. Det går langsomt op for hende, hvordan han hele tiden har manipuleret med hende, for at få sine egne ønsker opfyldt – selvom det burde have været Susanne, der var i fokus for skilsmissen.

"Pandoras æske" er skrevet på baggrund af et kæmpe researcharbejde vedrørende aktindsigt, børnesagkyndiges rapport, breve fra advokater og samtaler med skolen osv. Romanen er velskrevet og desværre meget realistisk. Man kan sagtens sætte sig ind i romanens tema, som netop er barnets tarv. Desværre betyder alle disse dokumenter, at læsningen indimellem føles lang, selvom det er en god måde at underbygge vigtigheden af, at man hele tiden har barnet i fokus. Bogen behandler et meget alvorligt emne og vil altid være aktuel set i forhold til skilsmisseprocenten. De bibelske citater og Ingers rolle som sognepræst gør romanen meget troværdig. Men måske skal man tænke sig godt om, inden man åbner "Pandoras æske", da den kan gemme på de mest forfærdelige ting.