Pærelet af Lesley Glaister

Oprettet: 06.04.1999 - 08:00

Bog: "Pærelet" af Lesley Glaister

Efter faderens selvmord læser den midterste datter Zelda hans dagbøger fra en japansk krigsfangelejr og begynder at forstå de traumer, der martrede ham livet igennem og forkvaklede børnenes opvækst

Lesley Glaister
1998

Zeldas far er død - han har begået selvmord, og det er udgangspunktet for en roman, der handler om et lesbisk kærlighedsforhold, psykiske traumer, børns grusomhed og børn/forældreforhold. Og ikke mindst fortielser. I springende tidsintervaller beretter Zelda om om sin opvækst i en familie med tre børn.

Faderen vågner om natten og skriger så gennemtrængende, at det går gennem marv og ben på Zelda. Faderens mareridt er en følge af et ophold i en japansk krigsfangelejr under 2. verdenskrig.

De to søstre i familien lider under faderens tavshed og manglende nærvær, og helt galt går det, da faderen kaster sin kærlighed på naboens dreng Vassily, der er understimuleret og døv. Faderen tvinger Zelda til at lege med Vralte-Pjok eller Hunde-Vom, som hun kalder ham, og det kommer der en katastrofe ud af.

Jeg synes, at 'Pærelet' er en underholdende roman, der har det hele: kærlighed, gys, spænding, psykologi og udviklingshistorie.

Lindhardt og Ringhof, 1998 - 238 sider

Andreas Kommode - 6. april 1999