På tur i Danmarks historie af Søren Olsen

Bog: "På tur i Danmarks historie" af Søren Olsen

Oplev Danmarks historie.

Søren Olsen
Gads Forlag

En meget inspirerende og veltilrettelagt guide til at opleve Danmarks historie til fods eller på cykel, fra oldtid til nutid.

Tænk hvilken rigdom af historiske spor, vores land rummer, men de er mere eller mindre synlige, og lidt baggrundsviden forøger oplevelsen. Bogens bidragydere er kyndige museumsfolk fra hele landet og repræsentanter fra Historier om Danmark/Slots- og Kulturstyrelsen, der præsenterer et udvalg af historisk interessante steder fra de ældste tider til i dag. Turforslagene ledsages af oplysninger om den historiske baggrund kombineret med kort og praktiske oplysninger om turens længde og sværhedsgrad, toiletforhold og muligheder for at proviantere m.m. Der er dels tale om turforslag til bidder af de store kendte ruter som Hærvejen og dels til lokale perler. Alt sammen fint illustreret.

Jeg har selv for nyligt vandret på Pramdragerstien og havde meget fornøjelse af at læse om den historiske sti bagefter. Man bliver mindet om, at handelen gennem tiden ofte har fulgt vandvejene, og med opførelsen af Silkeborg Papirfabrik fik pramfarten også betydning for industrien. En nutidig turist får skønne naturoplevelser, og skulle sulten melde sig, kan man altid søge ind på den gamle pramdragerkro, Kongensbro, der har rødder langt tilbage i tiden.

Handelen foregik også til lands og har gennem århundrederne sat sine spor i landskabet. Spor man kan følge bl.a. på Hærvejen og Drivvejen. Handelsruter der vidner om, at handelen ikke bare foregik lokalt langs ruterne, men også havde forbindelse til det store udland.

Krige og uroligheder har altid været en fast bestanddel af Danmarks historie, og det har sat sine tydelige spor med bl.a. voldanlæg og skanser, og fra nyere tid kanonbunkerne langs Vestkysten. Er man i København, ligger historien lige under ens fødder, som f.eks. resterne af byens gamle voldanlæg, der kan følges fra Tivoli op til Kastellet og på Christianshavn.

Bogen rummer noget for enhver smag og fører os på en lang tidsrejse fra Lejre, sagnkongernes land, med dets skibssætninger, gravhøje m.m. helt op til vor tid med det fynske industrieventyr, der sluttede med lukningen af Lindøværftet i 2012.

Man kunne sagtens have valgt andre historiske steder, men bogens udvalg er både godt og repræsentativt og spænder vidt både tidsmæssigt og geografisk. At bevæge sig rundt i landet i tilpas langsomt tempo er en virkelig god måde at opleve historien på, og med denne bog i rygsækken er man godt rustet.