Overdrevet af Birgit Strandbygaard

Oprettet: 25.02.2008 - 13:06

Bog: "Overdrevet" af Birgit Strandbygaard

Alberts familiehistorie begynder med en problematisk barndom, bl.a. er to brødre nazister. Da moderen er døende, vender han tilbage og må gøre op med, hvad han altid er flygtet fra.

Birgit Strandbygaard

Bevægende roman om mønsterbrud. Og om at forlige og forsone sig med sin barndom.

Romanen her var mit første møde med Birgit Strandbygaard, og det har været en fornøjelse! Der stråler en varme og en dyb menneskeforståelse ud af "Overdrevet", og personskildringerne, måske især af kvinderne, er suveræne.

Albert voksede op på Overdrevet, som var hjemsted for barndomsbyens absolutte udskud. Alberts hjem var præget af fattigdom, alkohol, håbløshed og skam. Alberts far drak, hans mor var analfabet, og de to ældre brødre valgte som store drenge den forkerte side under Anden Verdenskrig.

Det var ikke nogen lykkelig barndom, og Albert har brugt hele sit voksenliv på at komme fri af den. Han er blevet forfatter og lever af at skrive og holde foredrag.

Da vi kommer ind i historien er Albert gift for anden gang med keramikeren Anna, og de bor i et lille hus på landet. Albert har en datter fra sit første ægteskab, men han har ikke set hende siden, hun var lille. Han har heller ingen kontakt med sin mor eller den bror, der overlevede krigen. Han er midaldrende, så det er faktisk lykkedes ham i mange år at holde fortiden på afstand.

Måske derfor har han sagt ja til at komme tilbage til hjembyen for at holde foredrag om sit forfatterskab. Men der indhenter fortiden ham, gamle klassekammerater og broderen Niels dukker op. Albert når også at sige farvel til moderen på hendes dødsleje. Mødet med fortiden sætter en lang depressiv proces i gang, hvor Albert blandt andet bliver indlagt på psykiatrisk afdeling, men han kommer igennem sin krise, han lærer at forene sine to verdener.
Birgit Strandbygaard har skrevet en bevægende roman om at bryde sin families mønstre, men også om at forlige og forsone sig med sin baggrund og sit ophav. Samt om hvor stor betydning poesien, ordene og drømmene har for et menneskes liv.

Hovedpersonen i "Overdrevet", Albert, var også hovedperson i forfatterens prisbelønnede børneroman fra 2005; "Drengen der samlede på ord". I den fortæller 7-årige Albert om sin barndom på godt og især ondt, samt om hvordan han begyndte at samle på ord og kimen til forfatterskabet blev lagt. Børnebogen kan absolut også anbefales!

Gyldendal, 2008. 156 sider