Over vandet af H. M. van den Brink

Oprettet: 01.06.2000 - 08:00

Bog: "Over vandet" af H.M. van den Brink

Mesterroeren Anton tænker tilbage på sommeren 1939, da han og David trænede til Olympiske Lege i toer uden styrmand på Amstel under doktor Schneiderhahns vejledning.

H.M. van den Brink
2000
Rosinante

Rammen om denne lille fine roman af den her i landet ukendte hollandske forfatter med det lange navn, H. M. van den Brink, er Amsterdam, og handlingen er henlagt til året 1939. Amsterdam er præget af besættelsen. Der er mørklægning, mangler og kulde, og hovedpersonen er teenagedrengen Anton, der også er bogens fortæller.

Anton er søn af en fattig funktionær og gennem sit medlemskab af den lokale roklub, der ikke er passende for en arbejderdreng, møder han drengen David, som er jøde. Sammen træder de ind i en verden, hvor roningen er i centrum - deres liv - og for Anton bliver sporten et forsøg på at træde i karakter som menneske. Schneiderhahn, der også er jøde, tilknyttes som træner for drengene, og selvom han aldrig selv har dyrket rosport, udvikler han på baggrund af diagrammer og tabeller et vanskeligt træningsprogram for drengene. Målet for dem alle tre er deltagelse ved De olympiske Lege i Helsinki i 1940. Pludselig en dag forsvinder både Schneiderhahn og David, og Anton står fortabt og ulykkelig tilbage. Ingen kommer selvsagt til De olympiske Lege.

Romanen kommer dermed til at handle om identitet og tab, og den gør Anton til en voksen mand, der bevidstgøres om sig selv og omverdenen. Bogen fortælles i 1944, hvor 2. verdenskrig hærger. "Over vandet" er en lille bog på kun 144 sider, men pga. en fortættet stemning og forfatterens gode sansebeskrivelser bringer den megen indsigt og stof til eftertanke.

Rosinante, 2000. 144 sider.

BogWeb - 1. juni 2000