Over mørke vande af Robert Radcliffe

Oprettet: 15.10.2007 - 12:06

Bog: "Over mørke vande" af Robert Radcliffe

Krigshistorisk roman, hvor den unge officer Micael Villiers er ombord på HMS Daisy i 1942, da den bliver deltager i slaget om Atlanten

Robert Radcliffe
Torben Nilsson
Århus : Klim

Spændende og velskrevet roman om et af de mest blodige slag under 2. verdenskrig - Slaget om Atlanten.

Slaget om Atlanten var et af de blodigste kapitler under anden verdenskrig. England var dybt afhængig af de forsyninger, de modtog via skibskonvojer, og tyskerne gjorde alt, der stod i deres magt for at stoppe konvojerne, både med fly og ubåde. Mere end 60.000 mennesker mistede livet under slaget om Atlanterhavet, som varede hele krigen. Statistisk set havde en soldat større chance for at overleve ved den russiske front end her.

Den ene fortæller i "Over mørke vande", Stephen Tomlin, var kadet på HMS Daisy, der fungerede som eskortskib for konvojerne. Som gammel mand tænker han tilbage på den 31. december 1942, hvor Daisy blev sænket. Og på en anden officer ombord på Daisy, Michael Villier.

Romanen fortælles i to spor. Dels hører vi om Villiers opvækst, først i Uruguay og senere i England, og dels hører vi om livet på Daisy og den igangværende krig.

Villier er blevet splittet af sin opvækst med en engelsk far og en mor fra Uruguay. Hans mor er rejst fra England efter lillebrorens fødsel, og kort før 2. verdenskrig bryder ud, vender Michael tilbage til Uruguay for at opsøge hende og familien på pampassen, hvor han boede de første år af sit liv. Men et møde med en tysk officer får ham til at gå ind i flåden, hvor han ender på HMS Daisy.

Radcliffe har skrevet en spændende roman, som dels beskriver en ung mands opvækst i en splittet verden, og dels beskriver livet ombord på korvetten Daisy under ind i mellem umenneskelige forhold.

Michael Villier er en interessant person, men jeg synes alligevel, at romanen fungerer bedst i de passager, hvor Radcliffe beskriver livet på Daisy og krigens vilkår. Dagligdagens trummerum, der pludselig brydes af ubådsangreb. De grusomme billeder af brændende skibe og lig, der kastes rundt i bølgerne. Og det sammenhold som Daisys besætning overlever på. Her er alle brødre.

"Over mørke vande" hører genremæssigt til sammen med Radcliffes første roman "Under engelsk himmel". Jeg håber bare, at der også kommer en tredje bog.

Oversat af Torben Nilsson. Klim, 2007. 348 sider.