Over mit lig af Mikkel Birkegaard

Oprettet: 21.09.2009 - 11:27

Bog: "Over mit lig" af Mikkel Birkegaard

Frank Føns er en succesfuld forfatter af gysere, hvor han udpensler mordene til mindste detalje. Nu begynder en eller anden at efterligne mordene i virkeligheden.

Mikkel Birkegaard
C&K Forlag

Spændende dansk bud på en thriller eller splattergyser, om man vil, i en genre, som især en forfatter som Stephen King er eksponent for.

Frank Føns er en succesrig gyserforfatter. Fra sit sommerhus i det nordsjællandske, hvor han mere eller mindre er gået i selvvalgt fordrukkent eksil, udspyr han den ene grusomme historie efter den anden – historier som, viser det sig, ofte har taget udgangspunkt i hans eget liv og oplevelser, bl.a. hans pinefulde skilsmisse.

Et nøgent kvindelig bliver fundet i Rungsted havn, og drabsmetoden er til mindste detalje identisk med et mord i Franks nyeste bog, som endnu ikke er udkommet. Flere mord følger efter, og ikke alene er alle drabene tro kopier af mord fra Franks bøger, men samtidig er ofrene personer, som Frank kender og har haft tætte relationer til. Når politiet opdager denne sammenhæng, vil Frank naturligvis blive den hovedmistænkte, men omstændighederne tvinger ham til at handle inden konfrontationen med lovens lange arm.

Før hvert mord modtager Frank nemlig et eksemplar af en af sine bøger med et foto af det næste offer, og da det næste offer angiveligt vil blive hans ældste datter, bliver han nødt til at reagere og prøve at få morderen ud af busken.

Mikkel Birkegaard debuterede med den Da Vinci-inspirerede ”Libri di Luca”, men har altså i sin bog nummer to overraskende valgt at skifte til en helt anden genre, og det er han egentlig sluppet ganske glimrende fra. Selve handlingen og plottet kan man helt sikkert finde i mange andre bøger, bl.a. hos Stephen King, men Birkegaard formår alligevel give historien sit helt eget personlige og danske præg. Kompositorisk hænger krimiplottet fint sammen med bogens biografiske tilsnit, og at lade ’Over mit lig’ være Frank Føns’ nyeste bog er ret smart fundet på.

Bogen er samtidig både medrivende, interessant, velskrevet og tankevækkende, og selvom mange læsere nok vil stå af på grund af de mange udpenslede torturscener og bestialske mord, så fungerer historien.

Som krimi betragtet bliver man ganske godt underholdt, og desuden indeholder bogen også nogle ganske interessante betragtninger over en forfatters rolle og den mulige indvirkning på en forfatters private liv, der kan følge i kølvandet på det at skrive.

Solid underholdning med noget på hjerte.