Os af David Nicholls

Oprettet: 09.07.2015 - 13:29

Bog: "Os" af David Nicholls

Douglas Petersen er 54 år; en midaldrende biokemiker med rengøringsvanvid, der sammen med sin kunstneriske og kulturinteresserede hustru, Connie, og sin teenagesøn,

David Nicholls

'Os' er historien om et ægteskab i opløsning, en mislykket dannelsesrejse og en mand i midtvejskrise. Nicholls skriver underholdende og med en særlig sans for menneskelige relationer.

Douglas, som er videnskabsprofessor, planlægger en form for dannelsesrejse rundt i Europa for sin søn Albie og konen Connie. Ikke alle er lige begejstrede for ideen, men efter Douglas minutiøse rejseplanlægning påbegyndes turen.

Allerede fra starten er der en ret dårlig stemning, de har ikke helt samme interesser, så Connie og sønnen tilbringer en del tid sammen, mens Douglas føler sig som en slags tilskuer til deres oplevelser. Douglas er meget struktureret og bryder sig ikke om ændringer, og han kæmper forgæves imod, når Albie vil ud på egen hånd. Albie finder nye venner og hygger sig, mens Douglas frustreret ser på. Da der undervejs opstår en yderst pinlig situation, rejser faderen ud for at finde sønnen, for at få redet trådene ud. Moderen rejser hjem, da det bliver for uudholdeligt at være en del af cirkusset

Samtidig fortælles historien om Douglas og Connie helt tilbage til dengang de mødtes 20 år tidligere. Om deres forelskelse og bryllup og det første barn, som de desværre mistede.

Personlighederne er meget forskellige og underholdende på hver sin måde, og man får efterhånden en forståelse af, hvorfor så meget går skævt på rejsen.

Douglas er professor og yderst struktureret, i midtvejskrise og har styr på det meste. Han hænger fast i de gode minder, mens hans kone er på vej videre. Connie er kunstner, sprudlende og glad og meget spontan. Modsat ham går hun gerne udenfor de gængse rammer. Albie (også kaldet Æg) er teenager, vild med musik og spiller selv, er helt med på beatet og har et negativt syn på Douglas, som kun bliver værre.

Romanen er meget underholdende, indimellem morsom, ret ofte krummer ens tæer sig sammen i ren frustration over, hvor anspændt og sprængfarlig kommunikationen og forholdet mellem far og søn/ mand og kone er.

Ideen er rigtig god, forfatterens øvrige romaner er dog mere realistiske, synes jeg. Sprogligt fungerer det fint, men romanen skæmmes af frygtelig mange trykfejl.