Opstigende Skorpion af Kristian Ditlev Jensen

Oprettet: 18.10.2010 - 11:17

Bog: "Opstigende Skorpion" af Kristian Ditlev Jensen

Wolfgang Thornblad, højtuddannet lingvist og sprogofficer, bliver inddraget i opklaringen af mordet på en afrikansk prostitueret i København, samtidig med at han selv kæmper med eftervirkningerne a

Kristian Ditlev Jensen

Lingvistik, astrologi og semiotik tilsat et skvæt krimi er ingredienserne i Kristian Ditlev Jensens nyeste roman.

Bogens hovedperson Wolfgang Thornblad, er uddannet lingvist og sprogofficer med interesse for astrologien som tegnsystem. Han indblandes i opklaringen af et dobbeltmord, da politiet i København ønsker hans hjælp til at tolke en tatovering af en skorpion på det ene offer.

Sideløbende med opklaringen fortælles Wolfgang Thornblads egen livshistorie i tilbageblik. Han har været udsat for en krigsulykke, der har vansiret ham fra ”skønhed til udyr” og desuden har kostet ham hans ægteskab. Det er derfor en temmelig ensom mand vi møder, en mand, der har valgt at leve afsondret i marsklandskabet tæt på den tyske grænse, hvor han hengiver sig til slow food, daglige gåture samt lingvistiske og semiotiske overvejelser. ”Nørden i Sønderjylland”, som en af politifolkene kalder ham, bruger sproget som lindring for sine store tab og sorger.

Jeg kan lige så godt indrømme, at jeg var forudindtaget mht. Kristian Ditlev Jensens forfatterskab, idet jeg er meget begejstret for hans tidligere udgivelser, der i øvrigt spænder vidt, og opfatter ham som en gudbenådet skribent! Desværre, desværre lever ’Opstigende skorpion’ ikke op til mine - medgivet - høje forventninger. Hvor han tidligere har skrevet engageret, passioneret og medrivende om sine emner, synes jeg denne gang, at det kammer over og nærmest bliver docerende.

Hovedpersonens strømme af tanker og overvejelser tager sine steder helt pusten og intensiteten ud af fortællingen. Det er som om Kristian Ditlev Jensen både vil for meget og for lidt denne gang. Krimielementet kan ikke bære igennem og virker ind i mellem nærmest påklistret. Forfatteren har ifølge forlaget Gyldendal planlagt udgivelser om alle stjernetegn med Wolgang Thornblad i en større eller mindre rolle i alle bøgerne. Hvis Kristian Ditlev Jensen skal fastholde sin læser gennem hele forløbet, skal der noget andet til end det, der leveres i bogen om skorpionen.

Har du tidligere læst Kristian Ditlev Jensen, skal du læse bogen, fordi Jensen trods alt fortsat er vidende og velskrivende. Har du endnu ikke læst ham, anbefales det ikke, at du begynder her, men i stedet under dig selv at bruge tid på hans smukke og fintfølende debutroman ’Livret’ fra 2005.