Oprørerne af Julie Kagawa

Oprettet: 28.09.2016 - 18:36

Bog: "Oprørerne " af Julie Kagawa

Ember Hill har forladt drageorganisationen Talon og har i stedet sluttet sig til oprørslederen Cobalt.

Julie Kagawa
Harper Collins Nordic

En vidunderlig fantasy-serie, som også indeholder en klassisk agent historie og masser af humor.

Er de drager eller mennesker eller måske en blanding? I hvert fald Ember Hill der rent faktisk har menneskelige følelser, noget der aldrig før er set hos drager. Ember sendes, som mange andre unge drager, ud blandt mennesker for at lære at opføre sig som os, og hun er ualmindelig god til at opføre sig som en besværlig, irriterende og forelsket teenager. Lidt for god i følge både hendes tvillingebror Dante og ledelsen af Talon. Da hun begynder at omgåes Cobalt, en omstrejfer, melder Dante hende til organisationen, og hun stikker af sammen med omstrejferen, hvis menneskenavn er Riley. Da de er tæt på at blive fanget, får de hjælp fra højst uventet kant, nemlig Garret Xavier Sebastian, en af de allerdygtigste dragedræbere indenfor Sankt Georgs ordenen. Men han er også Embers nyfundne kærlighed, hvilket bestemt ikke passer Cobalt, som vil have dragen Ember for sig selv.

Der er altså et helt aldeles pragtfuldt trekantsdrama i denne vidunderlige bog og serie, der også har rigtig meget klassisk agent historie over sig. Jeg læste bogen ud i et, for sproget er ukompliceret og lettilgængeligt, og handlinger fastholdt mig fra start til slut. Det var en stor fornøjelse at læse bogen, og jeg glæder mig rigtig meget til næste bind, som også skulle blive sidste bind. Bøgerne bør læses i rækkefølge, altså først 'Dragerne' og så 'Oprørerne'.

Kan man ikke vente på bind tre, kan jeg anbefale første del af en helt ny dansk trilogi, ’Ovanienprofetierne 1 -  Skyriel’ af Lene Dybdahl, som også er virkelig god og spændende læseoplevelse.