Operation Pandoras æske af Jacob Munkholm Jensen

Oprettet: 12.09.2011 - 10:34

Bog: "Operation Pandoras æske" af Jacob Munkholm Jensen

Joakim kommer på sporet af en hemmelig nazi-skat i Berlins undergrund, men må erkende, at han er oppe mod meget større kræfter og ikke engang kan stole på sine nærmeste

Jacob Munkholm Jensen
Mellemgaard

Romanen, som fermt er bygget op omkring myter og historier om gemte naziskatte, overlevende nazister og det 4. rige, byder på en barsk, rå, blodig og særdeles udspekuleret intrige.

Utallige forskere og videnskabsmænd over hele verden dør på mystisk vis, et ældre ægtepar likvideres i en plantage i Jylland, og de mystiske tildragelser samles endelig hos Joakim Balder-Sørensen, en mislykket forfatter med hang til folklore og vandrehistorier.

Kort efter det bestialske dobbeltdrab opsøges Joakim nemlig af den ældgamle, mystiske antikvitetshandler Victor Friis. Victor fortæller Joakim om en ukendt bunker bag den tyske værnemagts gamle hovedkvarter ved Silkeborg. I bunkeren skulle der befinde sig et krypteret gammelt dokument, som efter Victor Friis udtalelser vil lede frem til en ufattelig samling af guld, kunst og valuta for milliarder. Det lykkes Joakim at grave sig ned i bunkeren og finde dokumentet, men andre og ukendte gerningsmænd er ligeledes på sporet.

Dokumentet peger mod Berlin, og sammen med journalisten Mille opsøger Joakim en bekendt til Victor Friis, som er i besiddelse af en såkaldt enigma-maskine, der kan oversætte dokumentet.

Nu indledes en hæsblæsende skattejagt i Berlins labyrintiske underverden af mystiske katakomber, skjulte bunkere og hemmelige installationer fra krigens tid, men Mille og Joakim forfølges hele tiden af de ukendte modstandere.

Det skal snart vise sig, at det ikke kun drejer sig om skatten, men også om en grusom hemmelighed, som i værste fald kan true hele menneskeheden.

Det er noget af et plot, forfatteren har fået skruet sammen, og selvom der undervejs forekommer flere usandsynligheder og flere lidt for letkøbte tilfældigheder, så hænger det hele egentlig meget godt sammen. Læseren føres godt og grundigt rundt i manegen, og slutningen er i den grad noget af en overraskelse.

Forfatteren magter også knebet med at skifte mellem flere forskellige personer i historien, og handlingen får både liv og substans ved, at man sideløbende med den aktuelle handling også følger en dansk soldat i tysk tjeneste under 2. verdenskrig.

Der må ligge en omfattende research bag historien, men desværre er personbeskrivelserne temmelig skabelonagtige, og især sproget, som er meget forklarende, tungt og indimellem ligefrem højstemt, trækker også i negativ retning.

Ovennævnte mangler fratager dog ikke historien en høj grad af underholdning og spænding, og er man til konspirationsteorier får man i den grad noget for pengene.