One Fifth Avenue af Candace Bushnell

Oprettet: 26.05.2009 - 14:50

Bog: "One Fifth Avenue" af Candace Bushnell

I en mondæn ejendom i New York skifter en lejlighed beboere, og så kommer der ellers gang i sladder, intriger og partner-udskiftning - Sydstatspigen Lola er midtpunktet og det er ikke kedeligt

Candace Bushnell
Julie Top-Nørgaard

Candace Bushnells nyeste roman fortjener et publikum, som er større og bredere end den almindelige chick-lit læserskare

Candace Bushnells ’One Fifth Avenue’ er en roman, som man kan fornøjes over, men også menneskeligt relatere til, en roman, som rummer større dybde og mere indlevelse i karaktererne end hendes debutroman ’Sex and the City’. Mens man i denne hurtigt stiftede bekendtskab med karaktererne, følger man i ’One Fifth Avenue’ karaktererne over en længere periode. En periode, hvor der for mange af dem sker skelsættende begivenheder.

Romanen begynder med mrs. Houghtons pludselige dødsfald, en ældre og meget velhavende kvinde, som bor i en luksuslejlighed i ejendommen One Fifth Avenue i New York - en af Manhattans mest prestigefyldte adresser. Dødsfaldet sætter en magtkamp i gang mellem ejendommens beboere. For hvem skal bestemme, hvem som skal flytte ind i mrs. Houghtons treetagers luksuslejlighed og dermed være med til at fortsætte den positive eksponering af ejendommen og dens beboere?!

Vi møder den bitre og midaldrende hustru Mindy, som føler sig snydt af livet - både karrieremæssigt og personligt; hendes forfattermand James, som går i evig angst for fiasko, og da han endelig opnår succes, ved han ikke, hvordan han skal tackle den; den unge pige Lola, som lige er kommet ind med firetoget fra Virginia, men føler sig udvalgt til en større skæbne end det ordinære liv - uden dog at føle, at hun behøver gøre noget for at opnå den; Philip, den midaldrende manuskriptforfatter, som tager hende under sine vinger og lærer hende om livets realiteter, da han stadigvæk er forelsket i sin ungdomskæreste Schiffer - en kendt og succesfuld skuespillerinde, netop hjemvendt til New York efter et mangeårigt ophold i Los Angeles.

Flere karakterer væves også ind i historien og hinandens skæbner, og de er alle med til at sætte fokus på de til alle tider gældende almenmenneskelige følelser som længslen efter kærlighed, behovet for bekræftelse og angsten for ikke at lykkedes. Mens aktuelle temaer som begær efter materiel rigdom og (overfladisk) berømmelse også tages under kærlig behandling med et særligt humoristisk glimt i øjet. Samtidig får man endnu et Bushnellsk indblik i den New Yorkske mentalitet, hvor det stadigvæk gælder, at ”den stærke og veltilpassede overlever”.