Ondskabens hjerte af Chelsea Cain

Oprettet: 22.10.2007 - 12:06

Bog: "Ondskabens hjerte" af Chelsea Cain

Thriller om kriminalinspektør Archie Sheridan, som har været offer for massemorderen Grethen Lowell, og som nu har en sag om mordet på en række unge piger, og har brug for hjælp fra Lowell for at l

Chelsea Cain
Lasse Schmidt
Aschehoug

Kunne du lide "Ondskabens øjne" og Hannibal Lecter, så vil du med garanti også sætte pris på denne nye spændende krimi.

I ti dage torturerer seriemorderen Gretchen Lowell kriminalinspektør Archie Sheridan, netop som han er ved at opklare de mange mord, hun har begået. Archie dør faktisk af torturen, men helt uforklarligt genopliver hun ham og overgiver sig til politiet.

To år efter er Archie stadig sygemeldt, afhængig af medicin, fremmedgjort for sin familie og med en sygelig besættelse af sin plageånd. Hver søndag besøger han hende i fængslet.

En ny seriemorder, som myrder og voldtager helt unge piger, er på spil, og Archie påtager sig at samle sit gamle team og indlede jagten på den ukendte morder.
Hans eneste betingelse er, at han skal følges tæt af journalisten Susan Ward, som får lov til at skrive hans historie, samtidig med at hun skal dække opklaringen af de nye mord. I virkeligheden forsøger Archie på denne måde at komme over sin besættelse af Gretchen, og snart er alle hovedpersonerne mikset ind i et indviklet spil. Imens slår den nye seriemorder til igen og får kløerne i Susan Ward, inden det hele eksploderer i et helt forrygende og uventet afslutning.

Der udkommer efterhånden mange krimier, og alle kender vel til de mange nordiske værker med Stieg Larsson, Camilla Läckberg, Anne Holt m.fl. i spidsen, så egentlig er det lidt befriende at få fingrene i en amerikansk historie, som er fuldt på højde med de ovennævnte forfatteres.

Historien kan sammenlignes med "Ondskabens øjne" og andre historier i samme genre, men Susan Cain formår alligevel at give sin roman sit helt eget tvist. Netop som man tror, at man har styr på begivenhederne, så tager plottet en overraskende drejning.

Bogen er meget velskrevet, og skildringen af både den plagede kriminalinspektør og den måske i virkeligheden ligeså traumatiserede journalist er intet mindre end fremragende

Kort sagt, bogen kan varmt anbefales.

Chelsea Cain er freelanceskribent, og romanen er hendes første krimi

Oversat af Lasse Schmidt. Aschehoug, 2007. 336 sider.

Lån bogen på eller