Ondskab af Varg Gyllander

Oprettet: 10.06.2010 - 09:44

Bog: "Ondskab" af Varg Gyllander

Krimi - Nynazisten Styrbjörn Midvinter bliver skudt med en pil - Er motivet politisk? Ulf Holtz og Pia Levin finder frem til, at mordet skyldes voldsomme begivenheder i Styrbjörns fortid

Varg Gyllander
Lise Schmidt Mahler
Politiken

Nazister, børnemishandling og lunken hvidvin indgår i den cocktail Varg Gyllander har mikset sammen i ’Ondskab’. Det er ikke så ringe endda! Faktisk ret godt.

Ulf Holtz er ledende kriminalteknikker ved politiet og i øvrigt noget så usædvanligt som inkarneret te-drikker (allerede her scorer forfatteren ekstra point!). Ulf Holtz arbejder sammen med Pia Levin, som drikker for meget lunken hvidvin fra boks og mest lever for sit arbejde.

De bliver involveret i en sag om en nazileder, som bliver skudt med en armbrøst midt under en tale, han holder til en stor demonstration. Mange kan have motiv til drabet, og sagen viser sig hurtigt at være kringlet og have tråde 20 år tilbage i tiden.

Varg Gyllander er velskrivende og godt inde i sit stof. Han er ansat som pressemedarbejder ved det svenske rigspoliti. Der er en god balance mellem beskrivelserne af opklaringsarbejdet og privatlivet. Trådene fra opklaringsarbejdet samles fint til slut, hvorimod nogle tråde i teknikkernes privatliv peger fremad.

’Ondskab’ er den anden roman om makkerparret Holtz/Levin. Det er en rigtig glimrende krimi med solide rødder i den skandinaviske krimitradition. Varg Gyllander har planer om at skrive 10 bind i serien, hvilket tilsyneladende er et must i Sverige, hvis man vil være noget ved musikken. Dillen startede med Sjöwall og Wahlöö tilbage i 1970’erne. Arne Dahl fortsatte med sin serie om A-gruppen.

Hvert nyt bind fra Gyllander skal være hjerteligt velkomment – og det behøver ikke vare for længe!