Omveje til Santiago : rejser i Spanien af Cees Nooteboom

Oprettet: 01.06.2003 - 11:53

Enkle personlige essays fra forfatterens mange rejser gennem et Spanien, der er ukendt for de fleste. Det bliver samtidig en kulturhistorisk ekskursion, hvor nutid og fortid smelter sammen.

Omveje til Santiago er en usædvanlig rejseskildring eller snarere nogle rejseessays fra Spanien. Den hollandske forfatter Cees Nooteboom bevæger sig i denne bog fra det nordøstlige hjørne af Spanien til den sydlige del , ja han kommer helt til Tenerife og Gomera. Beskrivelsen af Spanien dækker over en lang årrække fra 1979 og slutter i 1992, hvor han endelig når til sit mål: Santiago de Compostella – en af de hellige byer for katolikkerne.

Samtidig med rejseskildringen kommer Cees Nooteboom langt omkring i den spanske historie og i den spanske kultur, og forfatteren tager små afstikkere undervejs, hvor det nu falder ham ind. Bedst som man tror, at Cees Nooteboom nu tager den direkte pilgrimsvej med start i Roncesvalles og videre skildrer de meget spændende og historiske byer i Nordspanien bl.a. Pamplona, Leon og Burgos - er det nødvendigt for ham at se en helt anden del af Spanien for at få et indblik i den spanske historie, de spanske landskaber og den spanske litteratur.

Vigtigt er det for ham at skildre Spaniens tilknytning til den jødiske og især den mauriske kultur. Dette kommer til udtryk flere steder i bogen, i særdeleshed i det afsnit, hvor Nooteboom på fascinerende vis skildrer Granada og de omkringliggende byer i Andalusien.

Der er mange, mange detaljer i Nootebooms bog. En af dem er en fordybelse og fascination af maleren Francisco Zurbarán, en anden er en skildring af de forskellige kirker og klostre, som forfatteren absolut må se undervejs. Nogle af dem har han set på en tidligere rejse i 1950erne, og det er et must for ham at gense disse steder for at overbevise sig selv om, at de er så fantastiske, som han erindrer dem.

Cees Nootebooms rejse går gennem næsten uopdagede landskaber, da han ofte ønsker at overnatte i de spanske Paradores, der befinder sig langt væk fra alfarvej. Herved kommer han også i kontakt med en del af den kultur, som turisterne sjældent møder.

”Omveje til Santiago” kan ikke læses som en almindelig rejsefører. Den kan til gengæld give et vigtigt og fascinerende indblik i den spanske historie gennem flere århundreder, dets kultur, kunsten, arkitekturen og litteraturen. Cees Nooteboom beretter også om befolkningen i såvel de spanske byer som landsbyer. Til at understøtte læserens rejse gennem Spanien er der et kort over landet forrest i bogen og undervejs en lang række sorthvide fotos af Simone Sasson.

Det er en betagende bog, der giver læseren en oplevelse af de helt store. Ikke mindst hvis man i forvejen er optaget af Spaniens historie og kultur kan netop denne bog give et væsentligt bidrag til forståelsen. Glæden ved landet og befolkningen mærkes gennem hele bogen. Cees Nooteboom har ganske enkelt hele sin sjæl med under denne rejse.

Oversat af Hans Chr. Fink. Tiderne Skifter, 1998. 344 sider