Omvæltning af lov og ret i Danmark efter reformationen

Oprettet: 13.06.2016 - 10:18

Bog: "Hvorfor er vi så glade for staten?" af Ditlev Tamm

Ditlev Tamm
Eksistensen

Hvorfor er vi så glade for staten? er andet bind i forlaget Eksistensens serie i anledning af reformationsjubilæet. Dette seriens andet bind er skrevet af professor i retshistorie, Ditlev Tamm, og det handler om reformationens betydning i forbindelse med lov og ret, nærmere bestemt hvordan reformatorernes tanker om disse dele fik praktisk betydning for samfundets indretning hertillands. Dermed får vi at se, at reformationen også er meget mere en kirkehistorie.

Bogen er med sine 66 sider lidt kortere end seriens første bind, og den er inddelt i fem korte kapitler, foruden en lille indledning. Kapitlerne er: 1. Reformationen og retten, 2. Luther om lov og ret, 3. Philip Melanhton og Wittenberg, 4. Den lutherske stat og 5. arven fra reformatorerne.

Bogen er hurtig læst, hvilket ikke skal forstås negativt. Man får nemlig bl.a. derved samtidig et godt overblik over den betydning reformatorernes tanker havde for retsforholdene. Mange eksempler hentes fra ægteskabslovgivningen, hvor vi i glimt ser billeder af den middelalderlige lov, hvorledes man efter reformationen forholdt sig til dette område (man fik nemlig ikke straks egentlig lovgivning om ægteskabsinstitutionen, skønt det var et centralt emne for mange reformatoriske teologer) og følger linien, ikke mindst i kapitel 5, frem til i dag. På sin vis har vor nuværende ægteskabslovgivning grund i de bevægelser og tanker, der opstod under reformationen, selvom – må forfatteren medgive – reformatorerne næppe ville forstillet sig den udvikling, der er sket.

Det er interessant at se, hvordan man tog sit udgangspunkt i de ti bud, hvis betydning ‘er svær at overdrive,’ som Tamm skriver (s. 35). Først ser vi, hvordan de ti bud fungerede i praksis efter reformationen herhjemme, men efterfølgende kan Tamm også pege på, at de ti bud t.eks. udgør det systematisk og indholdsmæssige grundlag for de relevante afsnit i Danske Lov af 1683. Og er forholdet ikke helt det samme i dag, så ‘spøger de ti bud [stadig], som grundlag for, hvad vi anser som rigtigt og forkert.’ (s. 62)

En vigtig og afsluttende pointe til sidst i bogen er, at vi i Danmark i dag er et verdsligt samfund, hvor religionen tidligere fyldte meget, jf. t.eks. de ti buds stilling i retstraditionen. Den direkte forbindelse til religionen kan vi i dag finde i Grundlovens §4 om folkekirkens stilling og bestemmelse som ‘evangelisk-luthersk’.

‘Vi lægger i ag vægt på, at dommere i retten fremtræder som religiøst neutrale, og hverken den moderne ægteskabs- eller strafferetsopfattelse bygger på et reformatorisk grundlag. Men arven fra reformationen er tydelig, når vi kigger tilbage [...]’ (s. 63)

Hvorfor er vi så glade for staten? er en herlig lille bog, der dækker et interessant og meget vedkommende emne i Danmarkshistorien. Ligesom seriens første bind er dette højst læseværdigt!