Om døde ej opstår

Krimi.

Philip Kerr
Ole Steen Hansen
Modtryk

Et vellykket tidsbillede af 1930ernes støvletrampende Berlin og Cuba anno 1954 fyldt med gangstere, sprut og lette damer

Om døde ej opstår er sjette bind i den skotske forfatter Philip Kerrs historiske Berlinnoirserie fra 30ernes Nazityskland.
Den hårdkogte detektiv er i denne som i de fem foregående bind den tidligere kriminalbetjent Bernhard Gunter.
Om døde ej opstår følger to spor. I det ene spor får vi den fortsatte fortælling om Bernhard Gunthers videre færd efter han i det foregående bind var endt i Perons Argentina blandt højtstående nazister. Vi skriver nu 1954 og Bernhard Gunther er landet på det prærevolutionære Cuba hvor kolde drinks, varmblodige kvinder samt amerikanske gangstere udfylder scenen.

I den anden del af romanen følger vi sporet tilbage til Berlin anno 1934. Her er forberedelserne til de Olympiske Lege i gang. Vi får som læser et skræmmende indblik i magtmaskineriet og de lyssky handler , der under de gennemkorrupte nazister har optimale kår . Den altid rapkæftede Bernhard Gunter bliver en ufrivillig brik i spillet, da en dunkel amerikansk gangster melder sig på banen. Mere af handlingen skal ikke afsløres her.

Jeg vil anbefale romanen i sær for den historisk interessere læser, da bogen udover at være elementært spændende er  utrolig vellykket i sit forsøg på at give en troværdig afdækning af 30 ernes Tyskland. Man får som  læser  et indblik i hvad der gemmer sig bag nazisternes højstemte retorik : hykleriet, korruptionen og det altfortærende magtbegær.
Jeg vil anbefale nye læsere at begynde med første bind i  serien, Martsvioler,  og så bevæge sig fremefter. Det har den fordel, at  man får hele den  isnende spændende historie om Bernhard Gunthers ilusionsløse kamp for at overleve under og efter Det Tredje Rige med.