Om atomkrigens betydning for Vilhelm Funks ungdom af Jan Sonnergaard

Oprettet: 23.11.2016 - 13:51

Bog: "Om atomkrigens betydning for Vilhelm Funks ungdom" af Jan Sonnergaard

Jan Sonnergaard

I slutningen af 1990´erne brød Jan Sonnergaard (eller Søde-Jan, som han kaldte sig selv) igennem den litterære lydmur med den suveræne novellesamling "Radiator", der beskrev underklassens hverdag i storbyen. Bogen blev en hamrende succes og blev fulgt op af to øvrige novellesamlinger, der beskrev middelklassen og overklassen. Novellerne var skarpe, velskrevne og meget fine beskrivelser af hvordan verden så ud i 90´erne. Jeg så derfor frem til den dag, hvor Sonnergaard ville få udgivet sin næste bog, der var hans første roman.

“Om atomkrigens betydning for Vilhelm Funks ungdom” er Jan Sonnergaards første roman og som sådan er det en vellykket bog.

Romanen handler om en gruppe unge mennesker, der bliver studenter i 1982 og vi følger personerne i det næste årti, hvor vi bl.a. følger tankerne om verdens snarlige undergang og frygt for atombomber. Frygten for atombomben var noget mere udbredt i 80´erne - og det var også tiden, hvor punken kom til Danmark, hvor sort var det nye sort og hvor Michael Strunge slot igennem som forfatter. Et lidt dystert årti, fattig-firsterne, hvor ungdommen ikke synes der var ret meget at grine af. Herudover møder vi hovedpersonerne til fester, hvor der tages stoffer, på stenbroen, hvor bz´erne hersker og politiet overfalder demonstranter – og ikke mindst til sammenkomsterne, hvor yuppierne praler med deres indkøb af rolex-ure og dyre biler. En fest, som punkerne slet, slet ikke hverken kan eller deltage i.

Romanen er opbygget således, at der er 20 kapitler, der tæller ned fra 20 til 1, og jeg tolker denne opbygning som en slags nedtælling; nedtælling til atombomben, nedtælling til fremtiden, der ikke så for lys ud hvis man var ung, arbejdsløs og fattig i 80´erne.

Man kan sige, at "Om atomkrigens betydning for Vilhelm Funks ungdom" er en lidt sort og dyster bog, men samtidigt er det også en forbandet velskrevet og relevant bog.

Bogen ender dybest set med, at både bogens fortæller og læseren af romanen dør; typisk Sonnergaard at fabrikere en sådan slutning på sin første roman.

“Om atomkrigens betydning for Vilhelm Funks ungdom” er på mange måder en god bog. Romanen er velskrevet, spændende og relevant, men dog ikke så ironisk som novellesamlingerne. Skulle man kritisere bogen for noget, så må man sige, at der ikke er de store overraskelser i bogen. Det ændrer dog ikke ved, at “Om atomkrigens betydning for Vilhelm Funks ungdom” er en læseværdig bog, som jeg gerne vil anbefale.