Olav Hergel: Indvandreren

Oprettet: 22.05.2010 - 15:00

Bog: "Indvandreren" af Olav Hergel

Et sammenstød mellem en racistisk dørmand og indvandrerdrengen Zaki, der sammen med 3 venner vil fejre sin flotte studentereksamen med et diskoteksbesøg, får katastrofale følger

Olav Hergel
People's Press

Der er flere og flere journalister, der kaster sig over romangenren - med større eller mindre held. Olav Hergel er én af dem, der virkelig har gjort det med held i denne bog. I stedet for at skrive en faglitterær bog uden den store brede offentlige bevågenhed  om mediernes, politikernes og journalisternes manipulationer, åbne og skjulte dagsordener samt selvcensur i indvandrerdebatten, har Hergel skrevet en glimrende roman om samme emne. Ud over at han får fremført sine egne synspunkter og pointer på emnerne knivskarpt, får han faktisk også skrevet en rigtig fængende fiktiv historie med troværdig handling og levende mennesker. Det gør, at selv om man kan mærke, at det vigtige mål for Hergel er, at få sine synspunkter og sin indignation over niveauet i indvandrerdebatten frem, går det bestemt ikke ud over det skønlitterære niveau. Flot bog med masser at tænke over og diskutere.
Hergel har tidligere udgivet romanen Flygtningen, som nu også vil komme på min liste over bøger, som jeg gerne vil læse i fremtiden.

Fra: Bogbrokken