Oh, Romeo af Merete Pryds Helle

Oprettet: 27.11.2006 - 19:06

Bog: "Oh, Romeo" af Merete Pryds Helle

Efter et tilfældigt møde forelsker Julie, dansk studerende, og Romeo, pakistansk indvandrer, sig - Julies far og bror hader indvandrere, og Romeos familie er ved at gifte ham bor

Merete Pryds Helle
2006
Rosinante

En realistisk samtidsroman om to unge menneskers umulige kærlighed, skrevet over William Shakespeares tragedie Romeo og Julie.

Julie er omkring 30 år, ph.d.-studerende på Retsmedicinsk institut. Hun bor alene i en lejlighed med balkon på Sankt Hans Torv på Nørrebro i København. Veninderne er næsten alle blevet gift, de er begyndt at få børn, og Julie føler sig skrigende ensom.

Romeo er indvandrer fra Iran. Han kører taxa, men kunne godt tænke sig at læse til læge. Inden familien flygtede til Danmark var Romeo drengesoldat som 10-årig. Hele hans familie bor i Sydhavnen.

Julies forældre derimod bor i en murermestervilla Søborg, som Julies far selv har bygget. Han er nu pensioneret og borgmesterkandidat for Dansk Flagparti. Julies mor har en blomsterbutik på Strandvejen.

En aften, Julie og hendes lillebror Tybalt har været i byen sammen efter en familiemiddag i Søborg, glemmer Julie sin taske i en taxa. Dagen efter ringer Romeo på Julies dør for at aflevere tasken, og hun inviterer ham på mad.

Romeo og Julie forelsker sig, og selvom de ved, begge deres familier vil være imod det, beslutter de sig for at gifte sig. Herefter sker en masse voldsomme ting, og det eneste, man sidder og håber på, mens man sluger den ene side efter den anden, er: "Hvis blot kærligheden overvinder alt".

Romanen foregår i efteråret 2005 i København, og der er mange referencer til Danmark 2005 - en lille prins bliver født, en ung dansk soldat mister livet i Irak og så videre. Og Romeo og Julie er i den grad moderne mennesker, der lever i Danmark anno 2005 med en Romeo, der går i fitnesscenter og en Julie, der fortæller om sine inderste tanker til sin blog.

Merete Pryds Helle har skrevet en fantastisk gribende og troværdig roman om Romeo og Julie. Og selvom romanen kun er på 127 sider, føler man, man kommer helt ind under huden på hovedpersonerne. Sproget er smukt og sanseligt og alligevel knapt og præcist.

"Oh, Romeo" er en politisk roman om kulturforskelle og manglen på forståelse for "de andre", men vigtigst af alt er det en roman om den store, ægte kærlighed. Amor omnia vincit!