Øst for Paradis af John Steinbeck

Oprettet: 04.08.2008 - 12:06

Bog: "Øst for paradis" af John Steinbeck

To familier i Salinasdalen i Californien 1860-1920 - Det ondes og det godes kamp anskueliggjort i myten om Kain og Abel, der gentages i forholdet mellem to brødre

John Steinbeck
Elsa Gress & Mogens Knudsen
1969

To familier i Salinasdalen i Californien 1860-1920. Det ondes og det godes kamp anskueliggjort i myten om Kain og Abel, der gentages i forholdet mellem to brødre.

Anbefalet af bibliotekar Susanne Vedel Skaaning, Hedensted Bibliotek

Jeg sidder her med et stykke papir, der er for lille til at yde retfærdighed over for det ”kludetæppe” af personkarakteristikker og historier, denne bog indeholder. Var denne bog et billede ville den have mange farver - klare og strålende.

Adam Trask må siges at være hovedpersonen. Vi hører om hans barndom sammen med halvbroderen Charles. To meget forskellige drenge. Adam er pacifist og broderen voldelig. Ikke desto mindre bliver Adam sendt i hæren, fordi han skal hærdes, og broderen bliver i Connecticut på den gård, hvor de er vokset op. Dette er deres salig fader Cyrus Trasks beslutning. Han er en mand med ambitioner, der går ud over sønnerne, i form af hård militær træning gennem deres barndom.

Der er en del bibelsk symbolik i romanen. Som Kain slog sin broder Abel ihjel er Charles en hårsbredde fra at gøre det samme ved sin broder Adam. Cyrus gør ligesom Gud forskel på de to brødre. Kærligheden til Adam er størst, hvilket Charles godt er klar over. Dette far/søn forhold samt brødreforhold er et af temaerne i romanen. Det går igen senere i forholdet til Adams sønner Aaron (Aron) og Caleb (Cal). Charles og Cal oplever afvisning i barndommen, og dens effekt er spiren til ondskab.

Forholdet mellem det gode og det onde er væsentligt. Du vælger selv, hvad du vil lade dig styre af. Det er Adams søn Cal et symbol på. Han behøver ikke at være ond som sin moder, og han kan ikke være ren og god som sin bror Aron.

Satan er, som jeg har antydet, personificeret i romanen i Adams store forelskelse, Cathy. Hun er et umenneskeligt væsen, der er ligeså rådden indvendig som smuk udvendig. Hun føder sønnerne Aaron og Caleb. Derefter forlader hun Adam og sønnerne. I mange år sygner Adam hen. Indtil en dag, hvor den karismatiske Samuel Hamilton åbner hans øjne for verden omkring ham.

Samuel Hamilton, der er emigreret fra Irland, konen Liza og deres ni børn er også vigtige for historien. De overlever ikke pga. deres golde jord, men fordi Samuel er en genial mand og opfinder. Dog har han ingen forretningssans, så rige bliver de aldrig. Samuel repræsenterer den ultimative godhed og medmenneskelighed. Han kan rumme menneskers lidelser. Du kan lide ham fra første færd, han er en populær mand.

Fortælleren er drengen John (forfatteren selv), der er søn af Olive, som er en af døtrene i Hamilton familien.

Der er ikke tvivl om, at Steinbeck er en god fortæller. Jeg sidder efter at have læst bogen faktisk med en fornemmelse af at have fået læst den højt. Jeg har også fået lyst til at lære forfatteren at kende og læse noget mere af ham. Så næst på listen står ’Vredens druer’, som er Steinbecks hovedværk. John Steinbeck fik nobelprisen i 1962.

Filmen er fra 1955 og instrueret af Elia Kazan med James Dean i hovedrollen. Filmen bygger på sidste fjerdedel af romanen og regnes for en klassiker.

Jeg ved ikke, om jeg tør se filmen, hvis den ikke kan leve op til bogen, som er ubeskriveligt god. Jeg kan varmt anbefale denne roman til alle, der elsker at blive opslugt af en god fortælling. Den er eviggyldig, og du kan sagtens relatere til de temaer, den omhandler.

Steinbeck, John: 'Øst for Paradis'. Oversat fra amerikansk af Elsa Gress og Mogens Knudsen efter 'East of Eden'. Gyldendal, 1983. 583 sider