Ønskemageren af C.J. Redwine

Oprettet: 02.08.2017 - 11:02

Bog: "Ønskemageren" af C.J. Redwine

Ønskemageren er en episk, romantisk og actionfyldt fantasyfortælling om en uægte prinsesse, som skal påtage sig en ond skæbne for at redde sin brors sjæl.

C.J. Redwine
Mette Stepnicka
Turbine

Andet selvstændige bind i serien byder på en fantasy omskrivning af eventyret om Rumleskaft. Historien er både eventyrlig og fængslende med indlagt romantik og kærlighed.

C.J. Redwine har adskillige fantasy romaner bag sig, og i sin nye serie Ravenspire har hun kastet sig over eventyrgenren. Første bind var en omskrivning af Snehvide-historien, og nu er turen altså kommet til endnu et af de kendte folkeeventyr.

Det er jo ikke noget nyt at fortolke de gamle eventyr på en ny måde. Især Sally Gardners fortolkning af Fyrtøjet er et glimrende eksempel på dette, og i filmens verden findes der masser af omskrivninger af eventyr, med TV-serien ”Once upon a time”, hvor også Rumleskaft er en central person, som det ypperste eksempel.

Redwine var ikke helt heldig med sin Snehvide-historie, men denne nyeste udgivelse er i virkeligheden temmelig vellykket.

Historien foregår i kongeriget Súndraille, hvor de to tvillinger Thad og Ari Glavens vokser op som uægte børn af den regerende konge. Mod alle forventninger bliver hans dronning gravid, og med en søn til at overtage tronen, er både tvillingerne og deres mor en overflødighed. Dronningen får moderen myrdet, og de to teenagere bliver jaget vildt. Tæt på at blive fanget indgår Thad en skæbnesvanger aftale med den mystiske Ønskemageren, Alistair Teague: For at frelse sig selv og sin søster sætter han sin sjæl i pant mod at blive konge, og da hele den kongelige familie kort efter dør på mystisk vis, indsættes Thad på tronen.

Hans aftale med Teague har reddet deres liv, men samtidig har den snu og magtfulde ønskemager fået frit spillerum til sin omfattende forbrydervirksomhed. Da Ari opdager sandheden om sin brors aftale, prøver hun på alle måder at finde en løsning på at få ram på Teague. Hun får hjælp af den unge Sebastian, der på egen krop har mærket forbryderens ondskab, men snart er hun selv og hendes sjæl i fare.

Som nævnt er det en ganske betagende og anderledes version af det velkendte eventyr, og forklædningen som rendyrket fantasy fungerer udmærket. Især den lidt for buttede og handlekraftige Ari og den traumatiserede Sebastian er godt og vedkommende beskrevet, og den onde og snu Teague er lige i øjet med sin grufulde og hensynsløse opførsel.

Omskrivningen af eventyret fungerer udmærket, og i tilgift får nok mest den unge kvindelige læser en nydelig romance mellem de to hovedpersoner.

Redwine synes med denne bog at have fundet en høj standard til sine eventyrfortolkninger, og det vil blive spændende at se, hvad kommende bind kan byde på.