Ø af Steen Langstrup

Oprettet: 30.08.2016 - 16:58

Bog: "Ø" af Steen Langstrup

Noa og hans kæreste Selina bliver forladt på en øde ø i Sydøstasien, og to dage senere bliver kun Noa fundet i live.

Steen Langstrup
2 Feet Entertainment

Danmarks svar på Stephen King har gjort det igen. Hans nyeste gyser er både velskrevet og godt komponeret og leverer et fint gys indenfor genrens præmisser.

Steen Langstrup har efterhånden skrevet over 20 romaner, og selvom de fleste af dem falder inden for gysergenren, så har han også leveret både almindelige krimier og en serie, der foregår under besættelsestiden. Forfatteren er således en erfaren skribent efterhånden, men han er klart bedst, når han skriver gysere. Denne nyeste historie er i hvert fald et godt bevis på forfatterens evner i den retning, og det gør bestemt ikke noget, at man undervejs i læsningen kommer til at tænke på kult tv-serien ’Lost’ eller Garlands roman ’The Beach’.

Kæresteparret Noa og Selina er på ferierejse i et ikke nærmere defineret tropeparadis i Sydøstasien. Parret har netop besluttet at gifte sig, og alt er lutter idyl i de smukke omgivelser, da de to beslutter at tage ud til en ø for at snorkle. Øen er ellers forbudt område, og da Selina pludselig bliver syg efter at have skåret sig på en giftig koral, bliver de to efterladt alene på øen. Selinas tilstand bliver hurtigt værre, og i løbet af meget kort tid dør hun. Noa er ude af sig selv af sorg, og da han, som den IT-nørd han er, ikke er vant til at klare sig i naturen, synes hans chancer for overlevelse meget små.

Særdeles mystiske og uventede ting, som ikke skal røbes her, sker herefter, men da Noa imod alle forventninger hurtigt bliver reddet, ser han pludselig sig selv anklaget for mord. Ingen vil tro på hans historie, og selvom den danske ambassade prøver at hjælpe, risikere han en dødsdom.

Steen Langstrup er en eminent forfatter, og hans næsten filmiske og knappe sprog beskriver levende og troværdigt det idylliske paradis og Noas efterfølgende mareridt. Romanen er med sine knap 200 sider let at gå til. Alligevel formår Langstrup både at levere et fint psykologisk billede af Noa og at opbygge en intens og foruroligende spænding. Kompositionen er mesterlig: Noas historie indflettes i en samtale mellem Noa og Line fra ambassaden, ligesom Lines oplysninger om Noa fra tidligere, hvor han har en fortid som voldsmand, psykisk syg og sygelig jaloux, fungerer godt og skaber tvivl om personen Noa.

En fremragende og sitrende gyser, som er et fint bevis på, at genren lever og har det godt i Danmark.