Nynnes dagbog af Henriette Lind m.fl.

Oprettet: 29.04.2005 - 18:05

Bog: "Nynnes dagbog" af Henriette Lind

Nynne, en fucking trendy 35-årig københavner, fører dagbog over sit hektisk søgende liv efter at hendes kæreste Djøf er skredet med en yngre model.

Henriette Lind
2002
Aschehoug

Har du nogensinde taget en quiz i et dameblad om, hvorvidt du var en god værtinde? En ægte party-tøs? En trofast veninde? Opfindsom i sengen? Vellidt? Sjov?

Anbefalet af bibliotekar Sanne Caft, Østerbro Bibliotek, KKB

Lån bogen på Bibliotek.dk

Har du nogensinde snydt med svarene?

Hvis du har, så vil Nynne føles som en sjæleveninde.
Hvis du samtidig er i 30’erne, single og bosiddende i København, Odense eller Århus, elsker at gå på café og tale med veninderne om mænd, jobbet, mænd, andre veninder og....mænd, så er der ikke noget at betænke sig på: gør ’Nynnes dagbog’ til natbordslæsning i de maksimalt tre aftener, det tager at læse sig igennem de 200 sider.

Nynne er en dansk pendant til britiske Bridget Jones, hvis dagbog bragede igennem lydmuren i starten af 90’erne. Som Brigdet er også Nynne kommet med en 2’er, som følger op på trængsler, familieliv, kærester og - i Nynnes tilfælde - barn.

Historien i ’Nynnes dagbog’ er ikke sjælerystende. Den er faktisk svær at huske, når man lægger bogen fra sig. Men det er heller ikke pointen. Eller måske er det i virkeligheden pointen? Består livet af en række markante begivenheder, der sætter sig spor i verdenshistorien? Eller af en række cafébesøg, venindesamtaler og et forvirret privatliv, hvor problemerne er mange, men små. Mon der er andre end Nynne, der ser Ally McBeal i fjernsynet og forsøger at holde en emsig mor ud i strakt arm?

Nynne kæmper med sin krops fortrædeligheder og ønsker som så mange andre at gå to størrelser ned og flere skålstørrelser op. At få en lækker, smækker og sød kæreste frem for de forskellige mere eller mindre engangs-affærer. At få styr på sit liv – og sin økonomi. Eller i al fald at få et bedre liv og en bedre økonomi. Man skal være realistisk i sine mål, ikke?

’Nynnes dagbog’ giver et præcist – om end formentlig overdrevet – billede af en tidstypisk kvinde. Hendes sprogbeherskelse er lige så sikker, som hendes selvopfattelse er usikker. Hun er en typisk narcissist, der er hård udenpå og blød indeni.

Nynnes ”mødre” er tre journalister: Henriette Lind, Lotte Thorsen og Anette Vestergaard. I ’Nynnes dagbog 2’ er ”moderskabet” skrumpet ind til Henriette Lind og Lotte Thorsen. Hvilket ikke gør den ringere. Her er Nynne blevet 38 år, er blevet skilt fra freelancefotografen Thomas og blevet mor til Bjørg på halvandet år. Her kæmpes stadig med familieliv, Bornholm (hold jer laaaangt væk) og mænd, inklusive eksmanden, der ikke fatter det der med forpligtelse.

Heldigvis er der også en sød læge i horisonten, der giver Nynne lyst til at sende sit liv til Vestforbrændingen og flytte ind i hans. En læge, der ikke lader sig gå på af, at Nynne til festen, hvor det skal fejres, at hun er flyttet ind i Kartoffelrækkerne, smadrer både anlæg og fest. Han kan jo altid få sig nogle nye venner….

Læs Nynnes dagbøger, hvis du føler trang til let, morsom og uforpligtende underholdning anno 2005. Der er også en troldsplint i historien, der gør, at den stikker lidt dybere end skummet på en cappuccino. Så stik træpinden i fortællingen og rør rundt. Det kunne være, der dukkede noget op til overfladen, som fik dig til at tænke… eller le.

Tegninger af Mette Dreyer. Aschehoug, 198 sider