Nynne 4 : alt skal væk af Henriette Lind og Lotte Thorsen

Oprettet: 10.05.2010 - 10:58

Bog: "Nynne 4 : alt skal væk" af Henriette Lind

Nynne er blevet 45, men slås stadig med pinligheder, bekendelser og livet - Det halve af Polen bor i hendes kælder, der er stadig ikke ryddet op i Husums ting, og exkæresten Thomas er i gang med at

Henriette Lind
Politiken

Nynne er tilbage igen. Denne gang fyrre, fed og færdig?  Nej, ikke helt – men i hvert fald fyrre, lettere overvægtig og stadig først lige begyndt.

Nynne har efterhånden rundet de fyrre, men synes stadig ikke hun har det overblik og den kontrol over livet, som man kunne ønske. Inkarnerede Nynne-fans, som jeg selv, har fulgt hende siden hun var først i 30´erne, i en evig jagt på mænd, utallige mislykkede slankekure og ligeså rygestop. Vi har også været med, da hendes mor døde, og følt hendes sorg og frustration over dette.

I denne fjerde del bliver Nynne opsøgt af sin ukendte far, hun bliver gravid som 45-årig og finder endelig kærligheden på ”den der hverdags-agtige” måde. Tæt på Nynne er stadig de to bedste veninder Natasja og Merete. Natasja er nu gift med ”skater-drengen” og kæmper sin egen kamp for at holde sig ung, mens Merete denne gang folder sig ud som alkoholiker.

Alt dette sker med humor, selvironi og et stort glimt i øjet.

I Nynne ser man en kvinde, som mange kan identificere sig med. Jeg har igennem alle fire bøger, følt det herligt befriende at læse om en kvinde, der som jeg selv heller ikke altid har styr på livet, økonomien, vægten og kærligheden, men som samtidig gør sit bedste for at være et rart menneske, støtte sin familie og venner og undgå at træde på alt for mange på den snublende vej gennem livet.

Det er efterhånden de færreste, der ikke kender fænomenet Nynne. ’Nynne’ er opstået som kronikker i dagbladet Politiken og er nu for fjerde gang blevet samlet i en bog. Bøgerne om Nynne er både blevet filmatiseret og blevet sendt som tv-serie på TV3.

Nynne er den danske pendant til Bridget Jones, og hun er kendt og elsket af mange - især kvinder!

I samme genre kan jeg nævne bøger som ’Spacemermaid – 1001 tårs tøsetanker’ af Charlotte Heje Haase og ’Singleton’ af Marlene Weybøll. Begge titler blog-romaner, som vel nærmest kan kaldes ”den moderne udgave” af dagbogs-romaner.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 10:44 - Marit