Nye naboer af Saskia Noort

Oprettet: 09.07.2007 - 12:06

Bog: "Nye naboer" af Saskia Noort

Psykologisk thriller, hvor to ægtepars leg med sex, stoffer og partnerbytte får uoverskuelige følger - Det ene par er ufrivilligt barnløst, det andet par har en lille søn, og deres grænseoverskride

Saskia Noort
Birthe Lundsgaard
Aschehoug

En thriller om hvor galt et ægteskab kan ende, når man ikke vil slippe, og om sorgen ved tabet af et barn. Som thriller brillerer bogen ikke, men det er solid sommerunderholdning!

Åh gud, kunne jeg ende i et ægteskab som det her? Tanken gik flere gange gennem mit hoved under læsningen. Beskrivelse af et helt almindeligt ægtepar, der i virkeligheden burde være gået fra hinanden for længst, men som ikke gør det på grund af angst og sorg, fangede mig.

Bogen starter med slutningsscenen, og det er jo altid en interessant twist. Vi hører om en række mord, og bogen giver os så efterfølgende forklaringen på, hvordan det hele endte så tragisk.

Historien fortælles på skift af Peter og Eva. De har mistet et barn, og det har sat deres verden i stå - i hvert fald Evas… Det var nemlig ikke Peters sæd, der gjorde Eva gravid, da hun måtte insemineres, hvilket fylder mere i Peters liv, end han først lader syne.

Uanset har tabet af barnet sat deres ægteskab i stå. Eva sørger, og Peter kæmper en forgæves kamp for hendes opmærksomhed, og som bogen skrider frem, hendes kærlighed.

Da de flytter ind i det nye hus, der skulle have fuldendt deres familielykke, synes bunden nået, men ind på scenen træder de nye naboer Rebecca og Steef – en femme fatale og en "farlig fyr", der kan vække Evas seksualitet igen.

Partnerbytte, fest og fis bliver til bedrag, løgn og skuffelse, og så går det hele grueligt galt. Læseren ved det jo fra starten, men ikke, hvem der myrder hvem og hvorfor - det udgør bogens spændingselement.

Eva og Peters historie er som sagt godt fortalt, man føler virkelig med dem begge og tænker "pas på" da Rebecca og Steef træder ind på scenen. Men da klimakset begynder at sætte ind i bogens sidste tredjedel, mistede jeg pusten.

Den snigende utryghed og lumre atmosfære, som fra starten opbygges kammer over i et orgie af sex, stoffer og rock 'n' roll, hvor jeg mistede sympatien for Peter og Eva, og så står man der med al sin "overskuds-sympati" og må nøjes med at holde tungen lige i munden under klimakset.

Som thriller synes jeg ikke, den er så vellykket, men som ægteskabs- og jalousidrama var den meget velegnet til en søndag på sofaen.