Ny, lødig bog om ‘den historiske Jesus’ – en grundig gennemgang af kilderne til Jesu liv

Oprettet: 25.06.2016 - 16:01

Bog: "Skeptikerens guide til Jesus" af Stefan Gustavsson

Gennemgang af den historiske virkelighed bag Jesus af Nazaret. Har han eksisteret? Hvad findes der af kildemateriale om ham? Hvor pålideligt er det?

Stefan Gustavsson
Ingolf H. Pedersen
Credo

Stefan Gustavssons grundige og lødige bog fra 2013 (svensk) er endelig oversat til dansk! I dette første bind præsenteres vi – foruden for et godt overblik over grundprincipperne for historieforskning – for kilderne til Jesu liv, d.v.s. først og fremmest evangelierne og de nytestamentlige skrifter, men også de ekstra-bibelske skrifter, der siger noget om Jesus. Spørgsmålet er dernæst, om vi i det hele taget kommer Jesus nærmere ved læsning af dem? Det mener Gustavsson.

Skeptikerens guide til Jesus er skrevet i et let, flydende sprog, der bestemt ikke hindrer bogen i at nå ud til enhver interesseret. Samtidig mærker man tydeligt, at Gustavsson har langt mere end et overfladisk kendskab til stoffet. Det er som så ofte den, der har et dybt og grundigt kendskab, der bedst kan give den enkle og lærerige forklaring og belyse emnet for lægmand.

I bogens 23 kapitler ledes vi på en lang rejse, der tager udgangspunkt i den kritik, der har været af Jesus, t.eks. (for at tage det i dag måske kendteste eksempel) romanenThe Da Vinci Code. Kritikerne deles ind i fire grupper på baggrund af hovedsynspunkt:

A. Jesus har aldrig eksisteret
B. Jesus har eksisteret, men han var et ondt menneske
C. Jesus har eksisteret, men han var en helt anden historisk person
D. Jesus har eksisteret, men hans liv er blevet omdigtet af kirken

Efter en gennemgang af flere repræsentanter for disse forskellige standpunkter kommer vi til første trin i modsvaret: sober historisk metode. Det er nemlig forfatterens påstand, at vi må gå til spørgsmålet om, hvorvidt Jesus er en historisk person, som til spørgsmålet om enhver anden historisk persons eksistens og vurdere kilderne på samme måde, som vi vurder andre kilder.

På denne baggrund – og en mindre propædeutik i historisk metode – kan Gustavsson afvise (s. 55ff.)hypotesen om Jesu ikke-eksistens som værende spekulativ og ikke overholdende de almindeligt vedtagne grundprincipper for historiefaget. Men han kan – og det er vigtigt – videre underbygge dette ved at kigge nærmere på kilderne og vurdere dem ud fra de retningslinier, han netop har opsat.

Hvordan skal kilderne så vurderes? Gustavssons konklusion er denne:at ‘teksterne om Jesus til overmål kvalificerer sig som troværdigt historisk materale fra antikken […] og vi har gode grunde til at antage, at de sætter os i kontakt med manden fra Nazeret.’ (s. 209). Faktisk har vi et langt bedre kildemateriale til Jesus og hans liv end til så mange andre personer fra antikken, der overvejende må bygge på få kilder, ofte enkeltkilder.

Den levende fremstilling planter et lille frø af stor forventning til værkets andet bind, der forhåbentlig meget snart er på vej. Heri vil forfatteren tage det logisk efterfølgende skridt og se på,hvad kilderne i grunden siger om Jesus. Medens vi venter, kan dette første bind imidlertid sagtens udfylde ventetiden. Bogen giver et godt overblik, som også kan være nyttigt, hvis man vil fortsætte læsningen med mere grundige, teologiske hhv. historiske fremstillinger.