"Norwegian Wood" af Haruki Murakami

Oprettet: 30.07.2013 - 17:06

Bog: "Norwegian wood" af Haruki Murakami

I 1960'erne søger Toru til Tokyo som studerende - Han finder nogle vennepar, men kommer også tæt på flere selvmord, så forholdet til kvinder ender med at blive selvoptaget og navlebeskuende

Haruki Murakami
Mette Holm
2005
Klim

Der er forfattere som vælter ind over landet, som en gigantisk bølge man ikke kan stå imod. Man skal simpelthen læse den og den forfatter, synes éns omgivelser at forlange. Problemet er ofte at der går kult i det. Og så kan man bare ikke læse forfatteren og synes, helt ærligt, at den gigantiske bølge han/hende kom på toppen af, er en overdrivelse.

Bogens titel tager afsæt i Beatles-sangen ”Norwegian Wood”, fra 1965. Hovedpersonen er Toru Watanabe, som i bogens første side er 37 år og sidder i et fly der er ved at lande i Hamburg.  Historien kommer hurtigt i gang. Flyets højtalere spiller en flymuzak version af ”Norwegian Wood”, og:  ”som altid bragte denne sang mig ud af fatning, ” fortæller Toru os læsere: ”ja, faktisk endnu mere end den plejede.”  Det er så slemt at Toru bliver nødt til: ”at begrave hovedet i hænderne for at forhindre det i at sprænges.”

Naoko hedder kvinden, som sangen med så voldsom styrke har bragt tilbage til Torus bevidsthed. De næste otte en halv side, hele det første kapitel, dvæler Toru mellem at huske og ikke huske hendes ansigt, mellem at huske og ikke huske engen, hvor de talte sammen engang, for 18 år siden. Samtalen mellem Toru og Naoko virker temmelig konstrueret, når man tænker på at de var så unge, 18 -19 år. Er det fordi det er unge japanere, at de taler de så højtideligt sammen?  Måske. Det er fristende at bruge nogle citater. Men det er nok bedst at læseren selv danner sig et indtryk indenfor Mukarakamis egen fortællerkontekst.

Andet kapitel begynder med: ”det var engang, eller rettere sagt, for omkring tyve år siden boede jeg på et kollegium”.  Således fører Torus erindringer læseren tilbage til studenterlivet i Tokio i slutningen af tresserne. Kizuki og Naoko er kærester, og Torus bedste venner.  Sammen oplever de, de uforglemmelige øjeblikke som kun ungdommens åbensind kan skabe. Omkring de tre venner roterer andre interessante karakterer. Der er venskab, drømme og sex. Men tragedien slår til med sin altændrende styrke.  Derfra forsøger karaktererne så godt de kan at finde deres plads i verden.  Man får undervejs associationer til Rifbjergs ”Den Kroniske Uskyld”.

Bogen blev i 2010 til en film på 133 minutter, ”Tokio Blues”. Filmens titel er ikke overraskende. Romanen er en lang sørgmodig stemning, hvilket falder godt i hak med den sørgmodighed en sang, som vækker erindringer om tabte tider kan frembringe hos erindreren.  Men der er alt for meget af det gode. Fordi det er Murakami vil mange læsere sikkert synes, at en indledning på otte en halv sider med en søgt dialog og lidt substans, er fremragende fortællerkunst. Det er det ikke.  For meget blues-poesi virker påklistret og svækker historien.

En sympatisk, til tider interessant bog, men alt for lang og søgt.