Nordmosen af Arnaldur Indriðason

Oprettet: 25.08.2003 - 08:00

Bog: "Nordmosen" af Arnaldur Indriðason

Kriminalroman - En mislykket opklaring af mordet på en ensom, ældre mand i Reykjavik sætter politiet på sporet af frygtelige forbrydelser i ofrets fortid

Vinder af Glasnøglen 2002

Arnaldur Indriðason
2003
Forum

Romanen foregår i Reykjavik i 2001 og har tråde tilbage til 1960'erne.

En ældre, tilsyneladende almindelig mand omkring de 70 findes død i Nordmosen, et boligkompleks af beton i Reykjavik. Manden er slået ned med et askebæger. Ovenpå liget ligger en mystisk seddel med 3 uforståelige ord.

Der er ingen tvivl om, at han er blevet myrdet. Politimanden Erlendur Sveinsson og hans kolleger går i gang med efterforskningen. Erlendur er den i kriminalromaner klassiske anti-helt : en midaldrende, rodet politimand, der går sine egne veje, ryger for meget, med rod i privatlivet. En af de andre efterforskere er en yngre betjent, en yuppietype, der mest går ind for, at mordet er begået af en indbrudstyv eller en galning på spil.

Der er dog intet stjålet, og Erlendur er mystificeret af den underlige besked på liget. Han begynder at efterforske ofrets baggrund, især efter i lejligheden at have fundet et billede af et gravsted over en lille pige, der døde som 4-årig i 1968. Det viser sig, at det ikke er en helt almindelig mand, der er blevet myrdet. Pigen var resultatet af en voldtægt, hvor offeret i Nordmosen er faderen. Han blev aldrig dømt for voldtægten. Havde han begået flere voldtægter - og hvorfor døde den lille pige? … mere skal ikke røbes her.

Hele sagen kræver grundig efterforskning og en vis fantasi, og det har Erlendur. Han oplever på et tidspunkt sagen som en ond ånd, der er sluppet løs: med voldtægtsforbryderen, der slipper godt fra det, voldtægtsofferet, der ydmyges af politibetjenten, incesten, narkomiljøet. Han synes næsten, han glemmer, hvordan det er at leve et almindeligt, normalt liv.

Det er et godt plot, og det er ikke uden grund, at romanen foregår på Island, hvor man opbygger en datase, der kortlægger islændingenes arvemasse. Der er en ganske god beskrivelse af de mange forskellige personer og af det islandske lilleput-samfund. Jeg synes absolut, at "Nordmosen" kan anbefales. Og jeg ser frem til at møde Erlendur Sveinsson igen i nye sager.

Oversat af Kim Lembek. Forum, 2003. 235 sider. Kr. 249,-