Nogle dage i september af Mette Winge

Originaludgave: 1998

Mette Winge
1998

Lån bogen på

Denne historiske roman, der har undertitlen "en familieroman", har sin ramme i Nordsjælland. Den foregår i og omkring slottet Fredensborg i sensommeren 1885. Christian den Niende, der blev kaldt "Europas svigerfader", fordi hans døtre var gift med magtfulde mænd rundt i Europa, er konge, og han venter fint besøg af døtrene og de magtfulde svigersønner. Samtidig med deres ankomst sker der et brutalt mord på en lille pige. Denne begivenhed reagerer politiet ikke på, fordi der er travlhed med de fornemme udenlandske gæster. Romanens plot er at få opklaret mordet, og det sker ved, at man følger et par tjenestefolk, en politimand, der arbejder inkognito, en ornitolog, der hvirvles ind i historien og en adelsmand ansat hos kongen. Kriminalhistorien i romanen er den bærende del, men Winge skildrer også på en præcis og indlevende måde livet hos adelen og livet blandt mere jævne folk i Danmark i slutningen af det 19. århundrede. Kan man lide Winges tidligere romaner, vil man synes om denne bog.

Gyldendal, 1998, 333 sider.

BogWeb - 1. februar 1999