Nøddeskal af Ian McEwan

Oprettet: 27.07.2017 - 14:24

Bog: "Nøddeskal" af Ian McEwan

Trudy har bedraget sin mand John. Hun bor stadig i parrets hjem – en forfalden, fireetagers, meget kostbar herskabsbolig midt i London. John bor der ikke.

Ian McEwan
Claus Bech

Den britiske stjerneforfatter Ian McEwan er for længst brudt igennem den litterære lydmur. Forfatteren har udgivet flere anmelderroste romaner, hvoraf bl.a. ”Soning” også er blevet filmatiseret.

Tidligere i 2017 udkom seneste værk, romanen ”Nøddeskal”, der høstede fine anmeldelser i de landsdækkende aviser.

Romanen foregår i en forfalden, fireetagers og meget kostbar herskabsbolig midt i London.

I bygningen bor den højgravide Trudy, der er i slutningen af 20´erne.  Hun har været sin mand, John, utro, så han er flyttet ud af parrets fælles bolig selvom han stadig har forhåbninger om at finde sammen med Trudy igen.  Desværre er Trudy en kvinde, der er travlt optaget af sin affære med Johns bror, den umodne og banale onkel Claude, der lader til både at være dårligt begavet og i øvrigt kun har penge og sex på hjernen.  Som man næsten kan fornemme mellem linjerne er Claude en af de personer, som er virkelig irriterende, både når man læser om dem og når man møder sådanne personer i virkeligheden.

Trudy og Claude har en plan om, at skaffe John og det endnu ufødte barn i Trudys mave af vejen så de i fred og ro kan fortsætte deres banale og noget umodne forhold til hinanden i den kostbare lejlighed.

Der er bare et problem, og det er, at de har et vidne til deres listige planer – og det er den 9 måneder gamle baby i Trudys mave:

”Nu ligger jeg så her med hovedet nedad i en kvinde. Armene tålmodigt foldet, mens jeg venter, venter og spekulerer på, hvem jeg er i, og hvad der venter mig.” (side 9).

Barnet er intelligent ud over alle grænser og gør sig alvorlige overvejelser om, hvordan man er i stand til at forkludre en nedrig plan når man et par uger endnu har fast bopæl i en livmoder.

”Nøddeskal” kan bedst beskrives som en parafrase over ”Hamlet”. En omskrivning af den klassiske fortælling om Hamlet, her forvandlet til en slags psykologisk thriller med et dårligt ægteskab og et mord i centrum.

Selvom ”Nøddeskal” på mange måder er en ganske fin læseoplevelse, hvor forfatteren har gjort sig gode overvejelser om bogens plot når romanen ikke helt at komme op på samme niveau som forfatterens øvrige bøger. Der er intet i vejen med plottet eller ideen, men det halter med personbeskrivelserne.  Den 9 måneder gamle baby i Trudys mave er fortællingens mest overbevisende figur, hvorimod både Trudy, Claude og John fremstod noget overfladiske for denne anmelder (der i øvrigt stadig synes, at Ian Mcewan er en fremragende forfatter).

”Nøddeskal” er en roman, som jeg var lidt længe om at få læst færdig, måske på grund af de overfladiske personportrætter. Bogen er ikke forfærdelig på nogen måde, men den nåede heller aldrig for alvor at fastholde min interesse som forfatterens øvrige bøger har gjort. Derfor lander jeg på 3 store stjerner (ud af 5) – og så vil jeg glæde mig til, at næste bog af denne glimrende forfatter udkommer.