nkosi sikelel iAfrika

Oprettet: 21.01.2012 - 21:53

Bog: "Rygter om regn" af André Brink

En succesrig hvid, sydafrikansk forretningsmand bruger nogle få dages pause i forretningerne til at reflektere over forholdene i Sydafrika og det personlige ansvar for udviklingen

André Brink
Tage Dalsgaard
1990

"nkosi sikilel' iAfrika" - sådan slutter André Brinks roman "Rygter om regn". Hermed forudsagde den, det der måtte ske mange år senere, idet "nkosi sikelel' iAfrika" ikke blot var en panafrikansk frihedssang, men også kom til at indgå i Sydafrikas nationalsang efter apartheidstyrets fald.

André Brink har en særlig evne til at beskrive og leve sig ind i de forskellige parter fra tiden med arpartheid. I "Rygter om regn" følger vi hovedpersonen Martin Mynhardt, der er boer. Har har forladt det traditionelle boerliv som bonde og er blevet en af de nyrige med ejerskab af mange miner. Hans bedste ven Bernard bliver fængslet efter det afsløres, han er med i modstandskampen mod apartheid. Istedet for at piske hadefulde stemninger op, prøver André Brink at forklare, hvorfor Sydafrika blev som det blev, uden at bortforklare hvem der er de skyldige. Ved at trænge ind bag de hårde facader viser han veje til nedbrydning af apartheidsystemet. Hermed baner André Brink også vej for den senere så vigtige forsoningspolitik.

Romanen er stadig aktuel, for mange af de tankegange der lå bag boernes og de hvides krav på Sydafrika findes stadig i den utidige indblanden fra de nordlige lande og mere eller mindre velmenende hjælpeorganisationer og missioner.